Суб’єкт літератури: творча функція зруйнування |
УДК 82.09 О.С. Чирков, Суб’єкт літератури: творча функція зруйнування В статті розглядається питання взаємодоповнюваності творчих і руйнаційних сил, які визначають собою діяльність творця-особистості. Розглядається питання ролі митця у виникненні художньої реальності як суб’єктивно перетвореної реальності об’єктивної. Широко існуюче судження про виключно творчий характер мистецтва як такого та літературного зокрема потребує тим не менше певних уточнень, оскільки немає нічого більш дискусійного, ніж загальновизнані, немов би аксіоматичні, усталені істини. Справа в тому, що, як відомо, будь-який акт творчості не є можливим без найрішучішої і визначальної участі в ньому творця-особистості. Але саме такий творець-особистість в силу того, що він є саме особистістю, тобто таким, що має свій суб’єктивно вибудований мистецький космос, який живе і розвивається за законами, установленими таким суб’єктом літератури, володіє не лише творчою силою, але, що не є менш показовим, силою руйнівною. Точніше, в силу самої природи художньої творчості особистість-творець спочатку руйнує цілісність всього, що знаходиться в полі його зору, а потім, зруйнувавши таку цілісність вщент, створює іншу, художню, яка виражає і відбиває лише одну реальність – суб’єктивну реальність творця-особистості. Не випадково, а швидше закономірно, один із "суворих реалістів" ХХ століття Бертольд Брехт досить категорично стверджував: "Ми не повинні бути дзеркалом, що відображує істину поза нашею волею. Якщо ми сприйняли предмет в себе, то перед тим, як він знову відокремиться від нас, до нього має бути додано ще дещо, - а саме: критика, позитивна чи негативна, спрямована на певний предмет з боку суспільства" [1:20]. І таке твердження є цілком зрозумілим, більш за те – закономірно виправданим, оскільки, як на думку Л. Фейербаха, "мистецтво не видає свої твори за щось інше, ніж вони є насправді, тобто інше, ніж твір мистецтва" [2:693]. Ми зовсім не випадково послалися на свідчення письменника-реаліста і судження філософа-матеріаліста. Справа в тому, що реалізм з його життєподібністю також суб’єктивно деформує об’єктивну реальність, але не стільки на рівні форми, скільки на рівні змісту. Митець-реаліст подає свою, і при тому дуже особистісну, інтерпретацію буття, і це цілком зрозуміло: творець-особистість не виходить за межі тієї рамочної конструкції, яку він сам створив із своїх філософських, етичних, естетичних, художніх і т.п. пристрастей та поглядів. Показовим у такому відношенні є свідчення одного із метрів реалістичної драми ХХ століття Карла Цукмайера, який після провалу своїх перших п’єс "Хресний шлях" (1920) та "Панкрат пробуджується" (1925), що віддавали данину експресіоністичній моді, був змушений критично подивитись на зроблене. Внаслідок такого самоаналізу і з’явилося твердження Цукмайера: "Вперше я досить точно усвідомив свої власні кордони... У мене не було ні бажання, ні хисту для того, щоб заснувати новий художній напрям, нову літературну епоху, новий театральний стиль. Проте я знав, що за допомогою художніх засобів, які стоять над часом, з допомогою того людського мистецтва, яке не зістаріє до того часу, до якого людина усвідомить себе людиною, можна досягти нових втілень життя, повноцінних і дійових" [3:7]. У даному випадку показовим є усвідомлення наявності "власних кордонів", за межі яких митець, що обрав певний спосіб художньої творчості, вийти вже не може. Інакше кажучи, художник-реаліст суб’єктивно перетворює об’єктивну реальність. І таке суб’єктивне перетворення об’єктивної реальності є нічим іншим, як зруйнуванням цілісності реальності об’єктивної. Реальності, в якій кожний володіє своєю правдою і своєю істиною, відмінною від правди і істини інших. Так полеваріантність об’єктивної реальності у мистецтві змінюється моноваріантністю художньої реальності письменників-реалістів. Якби мова йшла про щось інше, то "Любов Ярова" К. Треньова була б як дві краплі води схожа на "Дні Турбіних" М. Булгакова, а "Біг" М. Булгакова нічим би не відрізнявся від "Ходіння по муках" О. Толстого – адже у всіх зазначених творах йдеться про одну і ту ж саму громадянську війну. Сила і привабливість реалістичного мистецтва якраз і полягає в тому, що і О. Толстой, і М. Булгаков, і К. Треньов, керуючись своїми симпатіями і антипатіями, уподобаннями і художніми принципами по-різному дивилися на одну і ту ж саму реальність, яка значно ширша за художні реальності (дуже суб’єктивні за своєю природою), створені названими майстрами красного письменства. Список використаної літератури 1. Брехт Бертольд. Про мистецтво театру. – К., 1972. Матеріал надійшов до редакції 19.02.2004 р. Чирков А.С. Субъект литературы: созидательная функция разрушения. Chirkov A.S. The Subject of Literature: the Creative Function of Destruction. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|