Специфіка пісні "Ой попід гай зелененький" |
УДК 398. 8 (477) П.О. Будівський, Специфіка пісні "Ой попід гай зелененький" У статті висвітлюється своєрідність пісні про Олексу Довбуша Найкращим зразком уснопоетичної творчості про Олексу Довбуша є історична пісня "Ой попід гай зелененький". Створена талановитим народним генієм, вона стала тими могутніми крилами, на яких летить світом Довбушева слава. Це один із найпопулярніших поетичних витворів опришківського циклу.
Побратими застерігають ватажка, що там на нього чекає небезпека. Проте ніщо не може стримати його, він лише просить їх:
Увечері 23 серпня 1745 року Довбуш із побратимами був біля хати Дзвінчука. Як далі розгорталися події в ту трагічну ніч, ми дізнаємося з розповіді убивці в Станіславському суді: "Я, - розповідав Дзвінчук, - у минулий понеділок прийшов з роботи, батько сказав мені, що Довбуш убив чоловіка в Микуличині, і сказав кого. Я, правда, був здивований, що того чоловіка вбили, і сказав, що він напевно хотів його (Довбуша – П.Б.) видати. Батько почав мені говорити, щоб я стерігся за себе. Потім полаяв мене, тому що я сказав: Як пан бог дасть. У тій хвилі собака почала уїдати, а вони (опришки – П.Б) зараз припали до вікон. Опришки казали пустити себе до хати. Але я не відзивався. Тільки моя жінка й мати говорили до нього (Довбуша – П.Б.) і не хотіли пустити його до хати, казали: "Не знаємо, хто ти. Чоловіка нема дома, десь на косовиці в полі". Вони кинулись до дверей і найстарший він (Довбуш – П.Б.) взяв дрюк, підважив двері, трохи підважив, а потім сам собою почав тиснути й лізти до сіней, я його тоді підстрілив. А він тільки вилаяв мене і сказав товаришам: "Паліть хату!" Вони почали кресати вогонь, та не могли відразу викресати. А потім Довбуш сказав їм, щоб забрали в нього зброю, говорячи: "Ще звідси можу йти". Вони забрали в нього зброю, взяли з собою й пішли в ліс" [2:115].
Стефан у суді сказав: "А він тільки вилаяв мене", а творець пісні вкладає лайку в уста печеніжинця: "Ой ти, шулю, ти ке Дзвінку!" [1,220]. У зізнанні вбивця сказав, що поранений Олекса Довбуш просив побратимів забрати в нього зброю й піти разом у ліс, а в пісні цей наказ конкретизовано:
Лише історичні пісні дозволяють собі таку суб’єктивну інформацію та ще співанки-хроніки. Проте останні мають коломийковий розмір, а витвір "Ой попід гай зелененький" типовий для історичних пісень – шістнадцятискладовий. І. Сенько вважає: "Той факт, що пісня про смерть Довбуша відрізняється ритмомелодикою від типових для Покуття співанок-хронік (наприклад, про смерть опришка Туманюка), говорить про те, що виникла вона не в околицях Космача. Творець зразка вважає місцем проживання Дзвінки місто Косів, веде сюди Довбуша окольними шляхами через Кути, коли з Микуличина до Космача (а отже й до Косова) простіше дістатися через гори навпростець (усього день ходу)" [3:29]. Автор твору знає й таку прикмету Олекси, як його кульгавість. Навесні 1739 року Олекса та Іван з опришками зупинилися в печеніжинській корчмі. Невідомо, з чого почалася суперечка. Іван та Олекса дуже посварилися. Очевидно, серйозною була незгода, бо від розмов перейшли до зброї. У бійці один з опришків був убитий, а Іван, охоплений сліпим гнівом, так вдарив брата топірцем по нозі, що Олекса на все життя залишився кривим. У пісні співається: "На ноженьку налягає, топірцем ся підпирає" [1:218]. Але іноді ми помічаємо в зразку деякі неточності деталей, оскільки його творець, очевидно, був віддалений від місця трагічної події належною відстанню, а, можливо, і часом. Під хатою Дзвінчука разом з Довбушем були тільки два опришки – Павло Орфенюк та Василь Баюрак, а пісня називає серед легенів ватажка якогось Івана Садгірського, Івана Салагірського, Івана Сандомірського. Павло Орфенюк загинув у бою біля села Довгопілля в грудні 1745 року, а Василь Баюрак був спійманий у 1745 році й відправлений до Станіславської фортеці, де його було піддано жорстоким тортурам, а потім страчено [2:115]. Отже, у пісні "Ой попід гай зелененький" наявний елемент художнього домислу. Проте це не суперечить специфіці історичних пісень – прагненню досить детально й у хронологічній послідовності довести до відома слухачів інформацію про смерть видатного керівника опришківського руху Олекси Довбуша та наслідки цієї трагічної події для його побратимів. На загальновідоме (тіло Довбуша після його смерті четвертували й розвісили в місцях, де він активно діяв, для остраху населення) пісня лише натякає. Стефан Дзвінчук каже пораненому Довбушу: "Було не гуляти, правди суці не казати" [1:220] (мова йде про начебто вивідані любаскою чарівні волоски, з яких убивця зробив священну кулю), а Олекса, передбачаючи свою долю, просить у передсмертну годину побратимів:
Можна припустити, що наступний епілог:
розкриває своєрідну кару опришкам за невиконання наказу отамана. У такому ж аспекті стають зрозумілі заключні суворі слова про майбуття Довбушевих побратимів, про їхнє літування та зимування:
Отже, виходить, що історична пісня "Ой попід гай зелененький" виникла не лише з емоційного сприйняття трагічної події 1745 року, але й з потреби пояснити причини й наслідки опришківського руху на чолі зі славетним лицарем гір Олексою Довбушем. Оцінка дається з народних позицій на основі викладу доступної авторові пісні інформації. А зразком для твору про смерть видатного ватажка опришків послужила, очевидно, українська народна пісня про кохання "Там попід гай зелененький". Список використаної літератури 1. Славний ватажок опришків. – К.,1995. Матеріал надійшов до редакції 1.03.2004 р. Будивского П.А. Специфика песни "Ой попід гай зелененький". Budivsky P.A. Specific Character of the Song "Oh, Popid Gai Zelenenkiy". Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|