Розробка уроку з образотворчого мистецтва. 2 клас. Лайсанова.О.М. “ПІДВОДНИЙ СВІТ”. ЦІЛІСНІСТЬ ФОРМИ, ВІДПОВІДНІСТЬ ЧАСТИН ЦІЛОМУ. (колективна робота) Мета: Продовжити ознайомлення дітей з паперовою пластикою. Вчити створювати об'ємну цілісну форму з окремих елементів та об'єднувати ці об'єкти у просторовій композиції. Розширити знання учнів про підводний світ, про його різноманітність. Удосконалювати образне мислення, фантазію, технічні навички роботи. Виховувати інтерес до різних видів творчості, естетичний смак, любов до природи. Обладнання для вчителя: фонограма із записом шуму моря, костюм Нептуна, фотографії і малюнки із зображенням морських мешканців, ножиці, нитки, таблиця-опора, демонстраційний матеріал, тканина, хрестовина на ніжці. Обладнання для учнів: паперова тарілка, ножиці, нитки, кольоровий папір, гофрований папір, фольга, фарби, пензлики, клей, ганчірка: Хід уроку Звучить фонограма (шум моря). Вчитель читає уривок з вірша Н. Забіли: На дні пісок м'який, як вата. Ось під водою навпростець Пливе медуза плескувата. Слизька, м'яка, як холодець. А там дельфіни в синіх плесах Пливуть в спокійній череді, Неначе чорнії колеса, Перевертаючись в воді. А ось в'юнкими табунцями Маленькі рибки мерехтять, І спинки їх над камінцями, Немов посріблені, блищать.
Ви вже, напевно, здогадались, що ми сьогодні з вами будемо розмовляти про підводний світ. Та не лише розмовляти! Ми сьогодні навіть спробуємо його створити; Та спочатку давайте пригадаємо, яких морських жителів ви знаєте? (Риби; краби і раки; черепахи і молюски; медузи і восьминоги; дельфіни й акули). Молодці, он як багато морських істот назвали! А зараз... (Стукіт у двері. Двері відчиняються і заходить учень у костюмі Нептуна). Учень декламує:
Маю я палац на дні, В океанській глибині. В мене є морська сім'я, Кожну рибку знаю я. Краби, коники і раки, Восьминоги-небораки— Вірна армія моя ... Хто ж такий, малята, я? (Нептун, підводний цар).
Добрий день, я дуже радий, що потрапив сьогодні до вас. Чув я краєм вуха, що ви будете сьогодні розмовляти про нас, морських жителів, а хто ж знає про підводне царство більше, ніж я, цар океанських глибин? Подивіться, яка у мене велика родина! (Нептун розповідає про своїх “родичів”, ілюструючи свою розповідь малюнками та фотографіями). Ось, приміром, восьминоги: вони мають голову-тулуб, і вісім ніг-щупалець. Деякі з них уміють змінювати колір свого тіла, пристосовуючись до навколишнього середовища. А це риби — найбільша і найрізноманітніша родина морських мешканців. Серед них є маленькі і великі, яскраві й не дуже, круглі і довгасті, та всі вони мають голову і тулуб, плавники і хвіст. Краби і раки — це жителі дна, вони схожі на морські камінці, мають по шість ніг і по дві клешні. Клешні потрібні їм для харчування та захисту від ворогів. Молюски живуть у черепашках, що мають різний колір і розмір. Внутрішня частина черепашки покрита шаром блискучої речовини, під дією якої звичайна піщинка може перетворитися на перлину. Черепахи — найповільніші мої родичі, у них є панцир, голова, хвіст і чотири ноги. Черепахи здатні ховатись всередину панцира, яку будиночок, і тоді вони геть схожі на круглий морський камінь. Підводні мешканці дали мені свої фотографії для того, щоб ви могли зобразити кожного з них. Скориставшись вашими роботами, ми зможемо відтворити підводні краєвиди у зменшеному вигляді. Нехай усі бачать і знають, яке чудове царство Нептуна! То що, допоможете мені? (Так!). Тоді ось вам моя адреса, а я піду собі, щоб не заважати вам. (Нептун залишає дітям аркуш, на якому написано: “Море. Царю Нептуну”. Слово бере вчитель). Що нам для цього необхідно ножиці, нитки, кольоровий папір, гофрований папір, паперова тарілка). — Всі морські жителі мають голову і тулуб, з'єднані в одне ціле. Подивіться, як легко з одного матеріалу можна зробити різних морських жителів (демонстрація вчителя). 1. Паперову тарілку згинаємо навпіл. Приклеївши до неї 8 ніг, очі, рот, отримуємо восьминога. 2. Паперову тарілку згинаємо навпіл, приклеюємо до неї плавці, хвіст, рот, очі — маємо рибку, спинку якої можна розмалювати. 3. До паперової тарілки-панцира приклеюємо ноги, голову і хвіст. Панцир розмальовуємо (або оздоблюємо кольоровою аплікацією) — маємо черепаху. 4. Паперову тарілку згинаємо посередині, з одного боку розмальовуємо її як мушлю, а з другого боку приклеюємо кульку з фольги. Ось вам і молюск з перлиною. Атепер давайте вирішимо, хто що буде робити. (Діти визначаються, хто з морських жителів їм більше до вподоби). Вчитель корегує вибір учнів — Наприклад: 10 риб, 3восьминоги, 2молюски, 5 черепах тощо. Цю роботу можна виконувати в парах і окремо. Варто залишити на дошці опорні схеми послідовності виконання роботи. Самостійна робота учнів. Під час самостійної роботи дітей вчитель виправляє їхні дії, стежить за тим, щоб учні дотримувались правил безпеки при користуванні ножицями. Перед завершенням робота вчитель ставить на видному місці хрестовину, до якої прив'язані мотузки — на них діти “підвішують” виготовлених ними морських жителів. Створення просторової композиції завершується розташуванням жителів дна. Діти разом з учителем обговорюють створену композицію, діляться враженнями. — Чи сподобалося вам працювати? Що найбільше запам'яталось? Яких підводних жителів ви знаєте? Кого з них треба захищати? Чому? Кого з підводних жителів можна назвати найдорожчим і чому? Підсумкова розповідь вчителя про те, що необхідно охороняти водойми, боротися із забрудненням довкілля, не ловити рибу та інших морських жителів заради розваги і в заборонені терміни. Хрестовина для просторової композиції
Таблиці-опори Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|