Розробка уроку з трудового навчання. 3 клас. Вартабедян.Л.В. Голінщак.Ж.А. Тема. Вишивання як різновид народної художньої творчості. Тренувальні вправи з вишивання. Мета. Ознайомити учнів з місцевими зразками вишивок, традиційними узорами і кольорами. Обладнання. Виставка вишитих речей, "Українська народна вишивка", різні види кольорових ниток, клаптики тканини для вишивання, нитки для вишивання, голки, ножиці, технологічна картка, запис пісень "Вишиванка", "Два кольори". Хід уроку I. Підготовка робочих місць. II. Організаційний момент. III. Повідомлення теми і мети уроку. Звучить пісня "Вишиванка" (у виконанні Яремчуків). — Сьогодні у нас незвичайний урок — урок-мандрівка в чудову країну мистецтва — країну вишивок. Тут ми ознайомимося з різними зразками вишивок, традиційними узорами і барвами, які прикрашають одяг, оселю. Потренуємося й самі вишивати. IV. Розгляд зразків вишивок. — Перша зупинка подорожі — виставка вишивок майстринь нашої місцевості. (Діти розглядають виставку). — Які вишиті предмети є на виставці? (Серветки, подушки, рушники, блузки, сорочки, фартушки, пояси та ін.) — Які вишивки є у вас дома? — Що ви хотіли б мати з цих вишивок у себе вдома? — Які кольори переважають у вишивках? — Які орнаменти? V. Пояснення нового. Виходять екскурсоводи (хлопчик і дівчинка, одягнені в українські костюми) і розповідають. 1. Українська народна вишивка — один і найпоширеніших видів народної творчості. Вона сягає своїм корінням у сиву давнину. Наш народ здавна любив прикрашати свій одяг та інші речі домашнього вжитку вишитими узорами. 2. Народне вишивання — це живе мистецтво, яке постійно розвивається. Вишивки змінюються за своєю технікою виконання і гамою кольорів. Хоч сучасні вишивки в дечому відрізняються від старовини, та вони, як і тоді, є окрасою житла і одягу. Вони захоплюють нас своєю досконалістю. Друга зупинка "Кольорові барви". а) Звучить фрагмент пісні "Два кольори". — Діти, ви прослухали пісню "Два кольори". Про що в ній співається? (Про сорочку-вишиванку, яку мати вишила синові). — Цю сорочку він проніс через усе своє життя, як оберіг від всього злого і недоброго. — А якими кольорами мати її вишиваїа? Як пояснюється значення цих кольорів? Так, червоний — то любов, а чорний — то журба. Отже, у це вишиття мати вкладала всю свою душу, свої думки, переживання. Свою любов до сина вона вилила червоними барвами, а переживання за довгу розлуку — чорними. б) Виходять "екскурсоводи" і продовжують розповідь.1. Протягом багатьох віків у кожного народу вироблялися певні методи виконання, колорит і характер орнаменту. Майже кожна область, кожний район, а часто і окремі села з покоління в покоління, від матері до доньки, передавали свої улюблені кольори, візерунки. Тому за кольором, орнаментом на виробах можна визначити місце їх створення. Народні майстри старанно зберігають свої традиції.2. На Київщині вишивали червоним і чорним, на Полтавщині — білим, блакитним, кольором беж, або використовували таке сполучення кольорів: світло-блакитний — блакитний — темно-блакитний — синій. На Заході України візерунки вбирали всі барви веселки. В них поєднувалися кольори бордо, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій та інші.1. Для вишивання використовують різноманітні нитки: лляні, бавовняні, вовняні. (Демонструє зразки). Розгляньте свої нитки. Які вони?2. Якщо уважно розглянути зразки вишивок, то побачимо, що виконані вони різними швами: "хрестиком", "гладдю", "низинкою", "мережкою" тощо. VI. Зупинка-веселинка (фізкультхвилинка). Звучить весела, жвава музика. Діти виконують різні танцювальні кроки. VII. Тренувальні вправи з вишивання. Зупинка четверта "Умілі руки". На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з технікою вишивання хрестиком. Уважно подивіться, як виконується цей шов.1. Технологія виготовлення виробу. Він складається з двох косих стібків, які перехрещуються. Вишивати слід зліва направо. Виконавши один такий стібок (учитель демонструє), робочу нитку переводять навиворіт, роблять прямий стібок, виводять її на лицьовий бік і накладають другий стібок, перехрещуючи з першим. Утворюється хрестик. Зручно виконувати одразу цілий ряд хрестиків: тоді всі стібки прокладають в один ряд зліва направо, а потім перекривають їх у зворотному порядку. На вивороті утворюється рівний рядок вертикальних стібків (учитель демонструє). 2 Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів і закріплення нового матеріалу. 3. Повторення правил техніки безпеки. 4. Самостійна робота учнів. Учитель слідкує за роботою учнів, допомагає їм. 5. Оцінювання виробів. VIII. Підсумок уроку. IX. Прибирання робочих місць. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|