Тема 5. Психокорекційна робота психолога з вчителями. o Психокорекційний вплив на професійну самосвідомість педагога. o Активне соціально-психологічне навчання вчителів.
Ні для кого не секрет, що професія вчителя відноситься до розряду стрегогенних і вимагає від нього великих резервів самоуправління і саморегуляції. Не дивно, що вчителі, як професійна группа, відрізняється надто низькими показниками фізичного і психічного здоров”я. Ці показники збільшуються по мірі збільшення стажу роботи в школі. Лише 34% досліджених педагогів знаходяться в зоні психологічного благополуччя. Вони здатні справлятися з негативними впливами життя на психологічному рівні. Біля 40% мають помірні нервові розлади і їм необхідна спеціальна психологічна допомога (Л.М. Мітіна 1998). Більше 80% вчителів мали високий рівень ситуативної напруги (за методикою Спілбергера), а 60% - постійної напруги (в тих випадках, які проробили 10-15р.) (Казанська В.Г 1995) Важливою умовою ефективності професійної діяльності є достатній рівень розвитку професійної самосвідомості. Вона включає: - ставлення особистості до професії; - систему уявлень про сутність педагогічної професії і вимоги, що вимагає професія до особистості педагога; - систему уявлень про своє професійне Я. Складовою професійної самосвідомості є високий рівень педагогічної культури: - поєднання вимогливості і поваги до оточуючих учня; - об”єктивна моральна поведінка. Вагомі зусилля, спрямованість на самоконтроль і корекцію поведінки Професійно значимі якості особистості педагога – любов до дітей і професії, гуманність, педагогічний такт, самокритичність, справедливість відповідальність. “Я – образ” педагога є відносно стійким утворенням, але інколи може змінюватися під впливом внутрішніх (особистих) і зовнішніх (соціальних) факторів. Реальний і ідеальний професійний “Я – образ” можуть не співпадати, що може стати джерелом серйозних внутрішньо особистих конфліктів. З іншого боку це неспівпадання професійних Я – образів є джерелом самовдосконалення особистості до її розвитку.
Самоактуалізованій особистості притаманні такі властивості (А.Маслоу): - адекватне, об”єктивне сприйняття реальності; - прийняття себе та інших; - концентрація не тільки на собі, але на інших; - здібність до творчої діяльності, - спільність з іншими, почуття належності, співучасті; - здібність створювати стійкі емоційні стосунки з іншими; - здібність до позитивної ціннісної орієнтації; - почуття гумору, доброта; - творчі здібності та оригінальність. Педагогічна діяльність дає можливість до власного розвитку. Знання педагога про самого себе, про свої особистості і професійні якості, оцінка професійної компетентності є предметом його самоставлення. В сучасній американській педагогіці існує спеціальний термін „ефективні вчителі” . До важливих особливостей ефективного вчителя відносять: - впевненість у собі і високу самооцінку (позитивна оцінка себе як здібної людини, достойної поваги), - емоційна стабільність; - прагнення до максимальної гнучкості.
Активне соціально-психологічне навчання вчителів При наявності психологічного захисту у суб”акта розвивається одностороння підвищена чутливість до професії, що стосується позитивних сторін власного Я. Людина проявляє нечутливість, жорстокість до іншої людини, якщо вчинки останньої не відповідають захисним бажанням і цілям, не приймає частину людей. Виникає проблема: визнати переваги інших – значить поставити під сумнів власні цінності, „а значить переваги його Я”. Неприйняття всіх людей. Підвищенна чутливісті до ситуації схвалення, несхвалення, породжує невпевненість, напругу в ситуаціях, які є небезпечними для „Я”. Загальна педагогічна дезадаптація проявляється в тому, що вчитель при розвинутому „захисті” прагне до задоволення власних бажань і слабо відображає у скривленому виді бажання партнера (учня) по спілкуванню. - Ще однією складністю педагогічного спілкування при „захисті” є пошук винного в невдачі, а також у зовнішніх обставинах.. Не бажає загострювати увагу на власних особистісних особливостях. Є небезпека непомічання різних сторін своєї поведінки, заміна яких могла б привести до успіху педагогічної взаємодії з учнями. - скривлення зворотнього зв”язку, - непослідовність поведінки; - розходження між словом і ділом - протиречивість у ставленнях
Принципи організації занять АСПН: -добровільність; -“тут і тепер”; -взаємне прийняття один одного; -конфідеційність.
Об”єктивні фактори ,які діють в групі: -зворотня інформація- психологічна атмосфера(довіра) -групова динаміка - етичні норми -поетапність розвитку Особливості управління тренінгом: структурування групового процесу- підкріплення важливих моментів, підведення підсумку,уточнення, інтерпретація, конфронтація,блокування непродуктивних форм поведінки,-вміння використовувати різні методи і прийоми роботи: психодраму, соціодраму, гру, психопластику, психомалюнок. Суб”єктивні фактори: Самосвідомість; самозміни; здивування; переживання значимих подій і станів; рішучість і бажання змінитися; преорієнтація установок; ідентифікація; саморозкриття;
Оволодіння уміннями і навичками психологічного спілкування. Учасники повинні усвідомлювати перешкоди: -неповне слухання; -“відхід” в отримуванні відповіді; -стурбованість собою; -оцінювання того, хто говорить; -невміння поставити себе на місце іншого. Спосіб активізувати “пасивних “ : “Акваріум” У внутр. колі говорять про те, як почувають себе в групі, в чому полягають труднощі при включенні в контакт з іншими, які тривоги, страхи при цьому відчуваються, яким чином хотіли б змінити свою поведінку. Потім члени”зовнішньої” групи міняються з “внутрішніми” місцями і реагують на те, що вони чули. Таким чином вся група є залученою в обговорення питання про “участь-неучасть”.
Може зупиняти страх відкрити перед іншими свої негативні сторони. Тому важливо забезпечити всім учасникам можливість відкрити в собі позитивні сторони. Робота відбувається з опорою на позитивний потенціал особистості.
Один з специфічних факторів процесу спілкування і розвитку кожного є конфронтація вміння йти на зіткнення (бояться йти на конфронтацію через страх образити,( удару у відповідь).Є така поведінка , коли прагнуть атакувати, критикувати інших.Така поведінка повинна блокуватися. Уникати навішування ярликів, оцінок, кидати виклик тільки тій поведінці, яка повинна бути досліджена(напр.демонстративн а поведінка). Метою конфронтації є розвиток суб”єкта, а не розкриття його недоліків.
Вміння ставити запитання. Питання можуть бути формою відволікання від власних переживань і заважають переживанням інших членів групи. Можуть заважати розвитку групового процесу. Така поведінка може бути продиктована бажанням сховатися за іншим. Підтримка. Вміння надати підтримку полягає в тому, щоб визначити, коли вона умісна-тільки тоді цей фактор матиме навчальний ефект.Заг.помилкою є надання підтримки до того ,як учасник який її потребує, встигне пережити внутр.конфлікт чи негативну емоцію. Підтримка умісна у випадку кризових станів чи коли учасники рішаються на ризикований крок.
Дане навчання відрізняється від традиційного своїм емоційним аспектом. Але в результаті цього підходу можуть залишитися в тіні важливі, пізнавальні аспекти, які забезпечуються через мислення , розвиток здібності до аналізу, синтезу і прийняттю рішення. Важливо не тільки переживати, відчувати певні емоції, але й розуміти один одного. Цьому допомагають інтерпретації-пояснення поведінки, міні-лекції вміння підводити підсумок (узагальнювати проблему); оцінювати те, що відбувається в групі. Результат роботи в тренінгу: Вміння брати на себе відповідальність самостійно вирішувати проблеми. Формування навичок прийняття людини такою, якою вона є. Так як самооцінка є похідною від оцінок інших людей, тому наслідком прийняття людини групою буде збільшення адекватності самооцінки. Важливо не випускати з виду , що даний досвід може бути перенесений учасниками в повсякденне життя , професійну діяльність. Тренеру потрібно бути уважним до ситуацій, які дозволяють “перекидати місток” в педагогічну практику. Тому важливо підкреслювати, що тут немає вчителя, авторитету, а з іншого боку що з тренера не знімається відповідальність за перенесення отриманого в групі досвіду в професійно-педагогічну діяльність. Організаційні аспекти створення групи АСПН
Оптимальна кількість –12 чоловік. При відборі в групу остерігатися включати потенційно нездорових людей, з особливо вираженою стереотипною поведінкою. Група гетерогенна, закрита(після комплектування ніким не доповнюється). Загальна кількість год.-100-120. Заняття можна проводити протягом навчального року 1 раз в тиждень(2-4 чол). Принципи 1) звертатися на ти і по імені; 2) бути відповідальним за слова, вчинки, 3) все відбувається тут і зараз 4) все що відбувається в групі на добровільних началах 5) приймати себе та інших такими як вони є Методи роботи -групова дискусія; -проективний малюнок; -розігрування рольових ситуацій, -психодрама
”Пустий стілець” Три основні види психодрами: Ілюстрація (суб”єкт програє ситуацію, про яку розповідав) Схематизований вид (одну і т у ж сцену по черзі програє вся група) Довільний вид - обмін ролями “Ідеальний партнер” члени групи добр. яким би хотіли бачити. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|