Studentam.net.ua
Реферати, курсові та дипломні роботи
Головна arrow Психологія arrow Психофізіологія діяльності (М.С.Корольчук) arrow Психофізіологічна класифікація діяльності спеціалістів
08.12.2016
Платні роботи
Реферати
Курсові
Дипломні, магістерські ...
Онлайн бібліотека підручників
Біологічні науки
Валеологія
Екологія
Економічні науки
Етика та естетика
Землезнавство
Історія
Літературознавство
Педагогіка
Правознавство
Психологія
Соціальна робота
Корисні матеріали
Біографії
Розробки уроків
Статті
Друзі

Електронна бібліотека




Психофізіологічна класифікація діяльності спеціалістів

Психофізіологічна класифікація діяльності спеціалістів

   Розподіл діяльності на переважно фізичну та переважно розумову загальноприйнятий. Його застосовують у практиці незалежно від виду збройних сил, а детальний розгляд такої класифікації дозволить самостійно розібратись у цьому питанні.
   Спеціалісти переважно фізичного профілю діяльності виконують роботу, яка пов'язана з безпосередньою дією на об'єкт управління, що потребує великої кількості переміщень. Робочі дії таких спеціалістів в основному стереотипні, їх об'єм та інтенсивність можуть змінюватись в широкому діапазоні. Наприклад, спеціалісти, які обслуговують допоміжні механізми кораблів (вахтенні відсіки): трюмні машиністи, коки.
   Всі ці спеціалісти мають значне фізичне навантаження. У відповідності з особливостями систем управління та психофізіологічним змістом діяльності серед корабельних операторів переважно розумового типу праці виділяють спеціалістів сенсорного, сенсомоторного та логічного профілю. Характерною особливістю діяльності корабельних спеціалістів переважно сенсорного профілю є сприйняття інформації з екранів сигналізаторів на пультах управління, приладів, їх тонке диференціювання та обробка інформації, пов'язана з напруженою аналітичною діяльністю кори головного мозку, пам'яті, репродуктивного мислення, волі. Моторний компонент в роботі таких спеціалістів (гідроакустики, радіотелеграфісти, штурманські електрики) виражений часто у формі голосових сигналів. Поряд з високими загальними психофізіологічними якостями вони повинні володіти високою чутливістю зорового та слухового аналізаторів; психологічною стійкістю та здібністю до тривалої уваги в умовах монотонії.
   Для спеціалістів сенсомоторного профілю діяльності важливі як сенсорні, так і моторні компоненти: їх логічні завдання нескладні, стереотипні. Таким спеціалістам (рульові сигнальники, торпедисти, мотористи, електрики) характерне сприйняття зорової та голосової інформації, її переробка й прийняття рішення та виконання великої кількості дій за допомогою маніпуляторів. Високі вимоги ставляться до швидкості, точності та координації дій. В залежності від особливості праці серед спеціалістів сенсомоторного профілю діяльності виділяють операторів з переважно сенсорним чи моторним компонентом. Спеціалістам переважно логічного (командного) профілю необхідна висока швидкість переробки інформації та прийняття рішення, які проводяться шляхом логічного мислення або на основі ймовірних розумових висновків в залежності від об'єму інформації. Реалізація рішення, як правило, здійснюється в формі команд і рідше маніпуляційним органом управління. Серед цієї групи виділяють спеціалістів зі стереотипним (репродуктивним) та нестандартним евристичним (продуктивним) характером роботи.
   Успішність виконання діяльності логічного профілю потребує від оператора поряд з іншими психофізіологічними якостями здібностей до логічної та напруженої розумової праці, швидкості ймовірних розумових висновків, а також емоційної стійкості та стійкості до перешкод, добре розвинутої оперативної пам'яті та мислення.
   Таким чином, класифікація дає змогу виявити психофізіологічні особливості характеру, структури та змісту професійної діяльності спеціалістів різних видів та родів військ. Тенденція в праці до сумісності функціональних обов'язків, скорочення кількості членів екіпажів, колективів веде до появи більш складних видів діяльності зі своїми специфічними особливостями. Причому праця спеціалістів набуває все більш творчого характеру, що приводить до необхідності суттєвих змін організації та змісту профвідбору, навчання для забезпечення їх ефективної та безпечної діяльності.

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >
 
Авторські реферати, курсові та дипломні роботи. Онлайн бібліотека підручників.
Studentam.net.ua © 2016