УДК 378. 025 О.Ю. Палько, аспірантка (Житомирського педуніверситет) Готовність майбутніх вчителів інформатики до застосування особистісно-орієнтованих технологій Аналізується сутність поняття" готовність та рівень готовності студентів педагогічних університетів до застосування особистісно орієнтованих технологій". У період оновлення всіх аспектів життєдіяльності суспільства і реалізації державних освітніх програм ставляються нові вимоги до професійних і особистісних якостей вчителя, і, зокрема і до його готовності щодо застосування нових педагогічних технологій та дотримання принципів гуманістичної освіти: спрямованість на особистісний розвиток і саморозвиток учня, особистісно-діяльнісний підхід до навчання, індивідуалізація та диференціація навчання тощо [1]. Розв`язання цих завдань передбачає спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток особистості учня, і, у зв`язку з цим, постає потреба в удосконаленні підготовки вчителів інформатики, рівня володіння кожним з них особистісно-орієнтованими загальноосвітніми технологіями. Все очевиднішим стає той факт, що синтез знань та умінь необхідних для ефективного застосування та оволодіння педагогічними та комп'ютерними технологіями є показником ґрунтовно і різнобічно підготовленого спеціаліста, який вміє створити умови для саморозвитку, самоствердження, саморуху особистості. Дослідженню педагогічних технологій приділяється належна увага, зокрема таким її аспектам як: проблемам професійно-педагогічної підготовки учителя (І.А. Зязюн, Н.В. Кузьміна, В.О. Сластьонін, О.М. Пєхота та ін.); характеристиці особистості, закономірностям її становлення та розвитку, ролі навчання у процесі особистісного становлення (О.О. Бодальов, Л.С. Виготський, В.В. Давидов, Г.С. Костюк, С.Д. Максименко, В.О. Моляко, С.Л. Рубінштейн та ін.); закономірностям, принципам, формам і методам дидактичного процесу (А.М. Алексюк, Ю.К. Бабанський, В.І. Бондар, І.Ф.Харламов, М.Д. Ярмаченко та ін.); сучасним методичним положенням про технології навчання та інноваційні педагогічні технології (В.П. Беспалько, М.В. Кларін, Н.Г. Ничкало, Г.К. Селевко, С.О. Сисоєва, О.М.Пєхота та ін.); проблемам інформатизації освіти (Б.С. Гершунський, М.І. Жалдак, Є.І. Мащбиць, В.М. Монахов, О.П. Єршов та ін.). Метою цієї статті, котра є складовою частиною нашого дослідження, є визначення рівня готовності майбутніх вчителів інформатики до застосування особистісно-зорієнтованих технологій. На сучасному етапі розвитку системи освіти виникає протиріччя між соціальною потребою сучасної школи у творчих, висококваліфікованих вчителях інформатики, які готові до застосування особистісно-орієнтованих технологій навчання, і відсутністю скоординованої підготовки ло неї майбутніх вчителів на етапі їх становлення у ВНЗ. Схема1. Структура готовності майбутніх вчителів інформатики до впровадження особистісно-орієнтованих технологій. Такі протиріччя і обумовлюють необхідність дослідження проблеми готовності студентів педагогічних університетів до застосування сучасних педагогічних технологій в процесі викладання інформатики. Готовність майбутнього вчителя до реалізації особистісно-орієнтованого навчання у подальшій професійній діяльності можна розглядати як складноструктуроване утворення, що забезпечує внутрішні умови для успішного формування технологічної грамотності студента педагогічного університету щодо реалізації особистісно-орієнтованого навчання [2]. О.М. Пєхота готовність до впровадження особистісно орієнтованих технологій розглядає як єдність чотирьох компонентів. Готовність майбутніх педагогів до сучасної професійної діяльності визначається, в певній мірі, технологічною грамотністю та ефективним впровадженням педагогічних технологій і, зокрема, особистісно-орієнтованих. Технологічна грамотність майбутнього вчителя дозволяє йому усвідомлювати своє істинне покликання, більш ретельно оцінити потенційні можливості, подивитися на педагогічний процес із позицій кінцевого результату. Особитстісно-орієнтовані технології передбачають проектування педагогом цілей освітнього процесу, вибір компонентів змісту освіти, визначення методів і засобів. Одним з основних чинників, що впливають на розвиток сучасної національної системи освіти, є інформатизація суспільства, яку розуміють як упорядковану сукупність взаємопов'язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих та управлінських процесів, спрямованих на задоволення освітніх інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу [3]. Тож майбутній вчитель інформатики повинен бути готовим в професійній діяльності виступати і як вчитель інформатики, і як організатор комп'ютерного навчання в школі. В умовах варіативності змісту навчання, створення нових підручників, різноманітних за змістом і методичним апаратом, вчителю інформатики необхідно володіти методикою та основними критеріями оцінювання змісту, методичної ефективності навчальних програм, підручників та методичних посібників. Бурхливий розвиток обчислювальної техніки та комп'ютерних комунікацій, поява нових програмно-педагогічних та інструментальних засобів вимагає від учителя інформатики навичок самонавчання, самоорганізації та особистісно-професійного саморозвитку [4].Тому професійно-педагогічну підготовку вчителя інформатики, замість спрямування на формування вмінь роботи з машинами, слід спрямувати на опанування особистісно-орієнтованих педагогічних технологій, які сприяють особистісному розвитку вчителя та його вихованця. Традиційна модель професійно-педагогічної підготовки, яка була спрямована тільки на передачу майбутньому вчителю необхідних знань, умінь, навичок втрачає свою актуальність. Виникає потреба у зміні стратегічних цілей педагогічної освіти та акцентуванні уваги не на знаннях спеціаліста, а на його людських, особистісних якостях, що постають водночас і як ціль, і як засіб його підготовки до педагогічної діяльності. Одним зі шляхів змін у професійно-педагогічній підготовці є перетворення традиційного навчального процесу в навчальний процес з активним використанням особистісно орієнтованих технологій. Не вдаючись до детального аналізу, зазначимо, що особистісно-орієнтовані технології, всупереч авторитарному, байдужому підходу до особистості дитини в традиційній технології, створюють атмосферу любові, піклування, співробітництва, створення умов для творчості та самореалізації особистості. Протягом останніх трьох років нами проводилось дослідження на базі ЖДПУ і ЖІППО (опитано близько 50 вчителів зі стажем роботи до 3-х років). Основними причинами, котрі перешкоджають запровадженню новітніх технологій, вчителі вказали: погане оснащення закладів освіти сучасними засобами інформаційних технологій; кількість годин, які відводяться в навчально-виховному процесі школи на творчу навчальну діяльність учнів, розвиток їх можливостей достатньо мала; невідповідність між наявними в школах підручниками і вимогами програми; пропонують збільшити кількість обласних, районних семінарів, на яких розглядаються новітні педагогічні технології та їх ефективне впровадження; пропонують в курсі методики викладання інформатики в ВНЗ звернути більшу увагу на психолого-педагогічні питання, в тому числі детально ознайомитись з педагогічними технологіями. Також було опитано близько 150 студентів, і ми помітили, що майбутні вчителі інформатики мало ознайомлені з новітніми педагогічними технологіями, які сприяють розвитку творчої особистості школяра, реалізації його можливостей в освітньому процесі. Саме творчий педагог здатен забезпечити активний і творчий розвиток особистості школяра, і здійснити це він може шляхом впровадження новітніх педагогічних технологій в освітній процес. В час, коли майбутній педагог має бути готовий до швидкого адаптування в умовах сучасної школи, успішного розв'язання складних завдань навчально-виховної роботи, визначення оптимальних умов педагогічного впливу, застосування інноваційних технологій – результати нашого останнього анкетування, яке включало питання розуміння педагогічної творчості, готовності майбутніх вчителів до творчої діяльності та застосування новітніх технологій, виявились досить невтішними: Поставлені запитання | Достатній рівень, % | Середній рівень, % | Недостатній рівень, % | Як Ви розумієте поняття "педагогічна творчість"? | 17,2 | 20 | 63 | Чи вважаєте себе творчою людиною? | 30 | 20 | 50 | Чи готові Ви до творчої педагогічної діяльності, а саме застосування новітніх технологій? | 21,4 | 15,7 | 64 |
Таким чином, можна помітити, що розуміння наданих понять та готовність майбутніх вчителів до творчої педагогічної діяльності, застосування новітніх педагогічних технологій знаходяться на досить низькому рівні. І студентам було запропоновано внести пропозиції для покращення їх підготовки з цих питань, і майбутні вчителі пропонують введення відповідних тем в курс методики викладання інформатики, програвання на практичних заняттях елементів застосування новітніх технологій, організоване відвідування уроків творчих вчителів, які впроваджують особистісно-орієнтовані педагогічні технології та найголовніше, щоб викладачі ВНЗ самі використовували такі технології як на заняттях з психолого-педагогічних дисциплін, так і на заняттях з профілюючих предметів. Аналіз власного досвіду та досвіду та досвідчених вчителів інформатики свідчить про те, що в процесі викладання цього предмета є могутні можливості для реалізації принципів гуманістичної освіти шляхом застосування особистісно орієнтованих технологій, таких як: модульно-розвивальні, проблемні, проектні, які позитивно впливають на розвиток особистості вчителя і учня, підвищують рівень і якість їх знань та умінь. Отже, в процесі нашого дослідження ми виявили рівень готовності студентів до творчої педагогічної діяльності, застосування новітніх педагогічних технологій. І, порівнюючи традиційні і особистісно-орієнтовані технології, можна помітити, що невтішність результатів нашого анкетування певною мірою залежить від того, що в сучасній системі освіти у ВНЗ переважають застарілі традиційні технології, які з розвитком освіти і суспільства в цілому стають малоперспективними. Демократичні та гуманістичні процеси в Україні спонукають нас до досліджень, які дадуть змогу збільшити ефективність педагогічних методів і стилю, що пов'язані з особистісно орієнованою, творчою діяльністю майбутнього вчителя. Для підвищення готовності майбутніх вчителів до застосування особистісно-орієнтованих технологій у процесі викладання інформатики потрібно розробити принципово нові підходи до навчання, виховання і розвитку учнів, раціоналізувати та модернізувати зміст, форми, методи та засоби навчально-виховного процесу у світлі нових завдань, які висуваються перед школою, зокрема з метою розвитку особистості учня, а також реалізовувати на практиці принципи педагогіки співробітництва. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 1. Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті.– К: Шкільний світ, 2001.–С. 3. 2. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: Навч. посіб. / За ред. І.А. Зязюна, О.М. Пєхоти. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 240с. 3. Концепція програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2001. - №3.- С.6. 4. Тихонова Т.В. Педагогічні умови професійного саморозвитку майбутнього вчителя інформатики: Автореф.дис. – К.: Інститут педагогіки АПН України, 2001. – 20с. Матеріал надійшов до редакції 24.09.03 р. Палько Е.Ю. Готовность будущих учителей информатики к применению личностно-ориентированных технологий. В статье анализируется сущность понятия "готовность и уровень готовности студентов педагогических университетов к применению личностно-ориентированных технологий". Palko O.Y. Using personality-oriented techniques by future computer study teachers. The article analyses the ability of future computer study teachers to use personality-oriented techniques. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|