top_left_1

Studentam.net.ua

Курсові та дипломні роботи
top_right_1
top_left_2
Головна arrow Правознавство arrow Конституційна юстиція arrow 5. Надання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про...
top_right_2
top_left_3
top_right_3
5. Надання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про...

5. Надання висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту

   Одним із елементів системи стримувань і противаг, формою конституційної відповідальності є усунення Президента України з поста в порядку імпічменту. Під імпічментом розуміють передбачену конституціями ряду держав процедуру притягнення парламентом до відповідальності вищих посадових осіб у випадках вчинення ними певних злочинів. В Україні дана процедура передбачена Конституцією (стаття 111) лише щодо Президента держави. Відсторонення від посади в порядку імпічменту інших вищих посадових осіб держави українським законодавством не передбачено.
   Відповідно до статті 111 Основного закону, Президент України може бути усунений з поста Верховною Радою України в порядку імпічменту у разі вчинення ним державної зради або іншого злочину. Це єдина підстава для імпічменту.
   Питання про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту ініціюється більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. Для проведення розслідування Верховна Рада України створює спеціальну тимчасову слідчу комісію, до складу якої включаються спеціальний прокурор і спеціальні слідчі. За результатами своєї діяльності тимчасова слідча комісія готує висновки і пропозиції, які розглядаються на засіданні Верховної Ради України.
   За наявності підстав Верховна Рада України не менш як двома третинами від її конституційного складу приймає рішення про звинувачення Президента України.
   Наступним етапом процедури імпічменту Президента України є перевірка справи Конституційним Судом України і Верховним Судом України. Останній уповноважений давати висновок про те, чи містять діяння, в яких звинувачується Президент України, ознаки державної зради або іншого злочину. Що ж до Конституційного Суду України, то його завданням є надання висновку виключно щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент.
   Перевірку додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент Президента Конституційний Суд України здійснює після отримання відповідного конституційного подання Верховної Ради України. До зазначеного конституційного подання, відповідно до статті 90 Закону “Про Конституційний Суд України”, додаються такі документи та матеріали:
- щодо ініціювання питання про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту;
- про створення та роботу спеціальної тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування, висновки і пропозиції цієї комісії;
- про розгляд Верховною Радою України висновків і пропозицій тимчасової слідчої комісії;
- рішення Верховної Ради України про звинувачення Президента України у вчиненні державної зради або іншого злочину;
- рішення Верховної Ради України про звернення до Конституційного Суду України.
   Розгляд справи у Конституційному Суді України припиняється у разі відставки Президента України за його власним бажанням.
   Рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту приймається Верховною Радою України не менш як трьома четвертими від її конституційного складу після перевірки справи Конституційним Судом України і отримання його висновку щодо додержання конституційної процедури розслідування і розгляду справи про імпічмент та отримання висновку Верховного Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
   Питання процедури імпічменту Президента України інтерпретовані в Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень частини першої статті 105, частини першої статті 111 Конституції України (справа щодо недоторканності та імпічменту Президента України) від 10 грудня 2003 року. Відповідно до цього рішення, встановлена Конституцією України процедура імпічменту є єдиним способом притягнення Президента України до конституційної відповідальності і за своєю правовою природою не аналогічна обвинуваченню особи відповідно до норм Кримінально-процесуального кодексу України. Тому немає підстав вважати досудовим слідством проведення розслідування тимчасовою слідчою комісією, яка створюється парламентом. У разі порушення кримінальної справи проти глави держави на нього поширювалася б юрисдикція уповноважених органів протягом усього періоду досудового слідства та розгляду справи в судах, що позбавило б його права недоторканності та можливості належним чином виконувати покладені на нього конституційні повноваження. Тому положення частини першої статті 111 Конституції України треба розуміти так, що конституційна процедура розслідування і розгляду справи про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту здійснюється без порушення проти нього кримінальної справи.

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >

Замовити реферат, курсову або дипломну роботу

bottom_left
bottom_right
Studentam.net.ua © 2008-2024