Розробка уроку з образотворчого мистецтва. 2 клас. Трач.С.К. Навички малювання фігури людини. Композиція "Україночка Оленка" Мета. Ознайомити учнів з жанром образотворчого мистецтва — "портретом"; розкрити основні закономірності зображення обличчя людини: елементарні пропорції, розташування окремих частин; розповісти про український національний костюм; пробудити зацікавлення українськими народними традиціями, минулим нашого народу, його звичаями; розвивати творчу уяву, фантазію, образне мислення. Обладнання. Таблиця поетапності зображення людини в національному костюмі, ілюстрації, малюнки (зразки дитячих робіт), репродукції картин К. Трутовського "Одягають вінок", М. Косенка "Українка". Хід уроку I. Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань уроку. II. Робота над темою уроку. 1. Мотивація навчальної діяльності. (До класу заходить дівчинка в українському національному костюмі.) Вчитель. Хто ти, дівчинко маленька? Дівчинка. Я — Оленонька гарненька. Українкою зовуся Й тою назвою горджуся. Вчитель. А скажи, де край твій рідний? Дівчинка. Там, де неба круг погідний. Там, де сонце сяє ясне На вкраїнські діти красні; Де лани, степи безкраї, Де орел буйний літає, Де Карпат вершки високі, Де потоків дна глибокі; Де Дністер і хвилі Прута, Де Дніпро, старий Славута; Де високії могили, Що в них голови зложили Мої предки в лютім бою, За Вкраїну любу свою.
Вчитель. Діти, хто це завітав до нас у гості? (Дівчинка-українка.) — Як звати її? (Оленка.) — У кого з вас таке ім'я? — Розкажіть, будь ласка, про її одяг. — Коли одягають такий костюм? — Чого не вистачає у вбранні дівчинки? (Віночка.) — Для чого його одягали? (Для краси. А ще люди вірили, що вінок має силу й оберігає людину від усього злого й поганого.) — Діти, а хто носив віночки? Дівчата, жінки чи бабусі? (Дівчата, бо коли дівчина виходила заміж, то одягала хустку.) — Давайте сплетемо віночок нашій Оленці. А допоможуть нам у цьому квіти. (До класу заходять дівчатка, одягнені у костюми квітів.) — Відгадавши загадки, ви дізнаєтеся, з яких квіток ми сплетемо віночок. Волошка. На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять. Мов шматочок неба голубого, Виграють, виблискують, горять. (Волошки.) (Дає дівчинці Оленці волошки і синю стрічку.)
— Оленко, крім цих прекрасних квітів, я дарую тобі ще ось цю синеньку стрічку. Синій колір — символ води і неба — дарує силу і здоров'я. Мак. Запалали в чистім полі Квіти гарні, всі червоні. То палає влітку так Польовий червоний... (мак). (Дає Оленці квіти маку і зелену стрічку.)
— Я дарую тобі букет із маків і ось цю зелену стрічку. Зелений колір — символ рослинного світу. Ромашка. Я на сонце дуже схожа — Золотиста, ніжна, гожа. Я щоранку розквітаю, Промінцями всіх вітаю. Відгадати вам не важко. Що за квітка я. ... (Ромашка.) (Дає дівчинці ромашки і жовту стрічку.)
— Я даю тобі букет із ромашок і ось цю жовту стрічку. Жовтий колір — символ сонця, життя. Троянда. Що за квіточка пахуча: І червона, і колюча? (Троянда.) (Дає Оленці троянди і червону стрічку.)
— А ось тобі, Оленко, чудові троянди і червона стрічка. Червоний колір — символ щирості, душевності, кохання. (Всі дівчатка—квіти одягають на голову Оленці віночок. Вона читає вірш Ю. Шкрумеляка "Мала українка ".) Ой, вдягнуся у неділю У вишивану сорочку, У червону спідничину І в корали на шнурочку. Заплету я свої коси І візьму віночок з рути, Ще васильком заквітчуся, Чи від мене кращій бути? А на нозі чоботята Червоненькі, сап'янові!* Я — маленька українка — Будьте всі мені здорові! (Звучить грамзапис пісні "Україночка "у виконанні О. Білозір.)
2. Сприймання творів мистецтва. Костянтин Трутовський залюбки відтворював побут і звичаї українського народу, що відбилося в картині "Одягають вінок". В Україні здавна існував звичай: молоді дівчата в доповнення до барвистого костюма прикрашають голову вінком з живих квітів. Художник зобразив жартівливий момент: молода мати й старша сестра прикрашають квітами малу дівчинку, одягнену у святковий одяг і намисто. За вдяганням уважно спостерігає хлопчик. Це, водночас, — і розповідь про світ високої краси, в якому минало життя українського селянина. Твір сповнений тепла з щедрого літа, поезії щасливого дитинства, глибокої поваги художника до життя народу. 3. Вступна бесіда. Національний одяг людей різних країн змінювався упродовж століть, успадковуючи найкращі народні традиції. Він поєднував у собі всі види декоративного мистецтва: вишивку, вироби зі шкіри, ювелірні прикраси. Крім терміну "одяг" часто вживається і поняття "костюм" (слово французького походження). Традиційний жіночий одяг в Україні складався з вишитої білої сорочки, спідниці чи плахти**, віночка, очіпка***, хустки. За взуття служили жовті та червоні чоботи або чорнобривці — чоботи на підківках, а також чорні та червоні черевики. Жіночий костюм відзначався багатством прикрас для шиї. Тут носили коралі, дукати****, бурштинове і гранатове намисто, хрестики, маленькі овальні ікони. До того ж, кожен регіон мав свою "моду". Так-так, не дивуйтеся — справжнісіньку моду. 4. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем вчителя). 5. Поетапне зображення композиції вчителем. *Сап'янці - вид чобітків з тонкої шкіри. **Плахта - жіночий одяг замість спідниці. ***Очіпок - стародавній жіночий головний убір у формі шапочки. ****Дукати - жіночі прикраси, виготовлені з монет. 6. Словникова робота. Портрет — зображення людини. 7. Практична діяльність учнів. ІІІ. Підсумок уроку. Перегляд і демонстрування дитячих малюнків. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|