Розробка уроку з трудового навчання. 3 клас. Вартабедян.Л.В. Голінщак.Ж.А. Тема. Вишивання хрестиком рушничка. Мета. Продовжити вчити учнів вишивати хрестиком геометричні орнаменти. Поглибити знання про український вишитий рушник. Обладнання. Вишиті рушники, зразок рушничка, тканина, голки. кольорові нитки, аркуш паперу, ножиці, олівець, грамзапис пісні "Пісня про рушник". Хід уроку I. Підготовка робочих місць. II. Організаційний момент. III. Повідомлення теми і мети уроку. Вступна бесіда. Звучить грамзапис "Пісні про рушник" (сл. А. Малишка). — Про що співається в пісні? — Хто раніше чув цю пісню, а може співав сам? — Хто уважно прислухався до тексту пісні, то дізнався, яку роль відіграє рушник у житті людини. Про це ми сьогодні будемо говорити на уроці. І ще ви самі попробуєте створити такий символ, такий оберіг — вишитий рушничок. І сучасну, й традиційну оселю в Україні важко уявити без рушників. їх вишивають і досі. Для краси в домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. А де вішали рушники? (Над вікнами, над дверима, на покутті). — Це обереги від всього злого, що може зайти в дім. — А де колись люди використовували вишиті рушники? (На щастя-долю давала його мати, коли виряджала сина в дорогу). Як знак згоди на шлюб дівчина подавала їх старостам. У нього загортали дитинку, яка з'являлася на світ. На рушниках опускали в яму домовину. — А де зараз використовують вишиті рушники? (Для окраси хати, хлібом-сіллю на вишитому рушнику зустрічають дорогих гостей, в день весілля наречені стають на вишитий рушник). "Хай стелиться вам доля рушниками!" — кажуть, бажаючи людині щастя. IV. Розгляд зразків. а) Діти розглядають вишиті рушники, що принесли для уроку. Розповідають, які орнаменти переважають там, які кольори. — Пригадайте, що означають кривульки, квадратики і кружечки, прямі лінії, вишиті на рушнику. А ось Дерево Життя — найпоширеніший і найдавніший орнамент українського рушника. (Учитель демонструє.) Це прекрасна квітка — її верхня частина — то сфера Бога, нижче — життя людей і всього сущого на землі, а внизу — коріння, першооснова і початки цілого світу. На рушникові можна побачити соняшник і китиці винограду, рожу і барвінок, дубові листочки й жолуді, вишню і вербове листя. Калина на рушникові — символ дівочої вроди. А калина з дубом — поєднання краси і сили. З квітами переплітався пташиний світ. Тому можна побачити на рушниках півника і зозулю, голуба і сороку, солов'я та різних фантастичних птахів. Бачите, як цікаво "читати" рушники. Віднині ви знатимете, як добре мати їх у світлиці. І давайте сьогодні почнемо вишивати свій перший рушник. б) Розглядають зразки рушничків, які можна вишивати на уроці. V. Технологія виготовлення виробу. Викроювання рушничка. (Для цього вчитель пропонує дітям шаблон — прямокутник паперу розміром 20 х 50 см). З двох кінців рушничка відступіть по 3 см для бахроми (витягніть ниточку)і ще по 2 см для початку візерунка (проведіть простим олівцем легеньку лінію). Учень показує і розказує, як виконується шов "хрестиком". VI. Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів. Закріплення нового матеріалу. VII. Повторення правил безпечної роботи з ножицями та голкою. VIII. Самостійна робота. (Учні вишивають за зразком. За бажанням створюють візерунок посередині рушника і вишивають його). — Вишивайте з чистою думкою, світлою душею, гарним бажанням і з піснею. (Звучить "легка"музика.) Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять! Час прийшов відпочивать. Тож піднімем руки вгору, Ніби глянемо на зорі. А тепер всі руки в боки, Як зайчатка — скоки-скоки! Десять! Дев'ять! Вісім! Сім! Час за парти нам усім!
X. Продовження самостійної роботи. XI. Оцінювання робіт, відбір на виставку. Такі чудові рушнички прикрасять вашу оселю і принесуть радість рідним. XII. Підсумок уроку. XIII. Прибирання робочих місць. ВИШИВАННЯ РУШНИЧКА ХРЕСТИКОМ Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|