Тема: Основні середовища існування організмів. Наземно-повітряне середовище (11 клас) |
Розробка уроку з біології. 11 клас. О.В.Тагліна Тема. Основні середовища існування організмів. Наземно-повітряне середовище. Структура уроку І. Організаційний етап - 2 хв.ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 10 хв. ІІІ. Вивчення нового матеріалу - 18 хв. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв. V. Домашнє завдання - 2 хв. VI. Підведення підсумків уроку - 3 хв. ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ УМОВИ ІСНУВАННЯ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ У НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНОМУ СЕРЕДОВИЩІ Вихід живих організмів на суходіл був зумовлений безліччю причин. У процесі еволюції морських організмів між ними виникала дедалі сильніша й сильніша конкуренція. Представники багатьох груп організмів переміщувалися до прісноводних водойм, але загальна площа, яку займають річки й озера, дуже мала, і до того ж вони час від часу пересихають. Тим часом суходіл, поки ще позбавлений ґрунту, мав певну привабливість: ні для рослин, ні для тварин на суходолі спочатку не було конкуренції.Однак на суходолі в живих організмів виникали проблеми, через які він довгий час залишався ненаселеним. Найголовнішою Проблемою було висихання, оскільки в повітряному середовищі вода легко випаровується. У наземних організмів розвинулися різного роду водонепроникні покриви, але при цьому виникла нова проблема: водонепроникні покриви непроникні також і для газів, тим Часом як усі організми потребують газообміну із навколишнім середовищем. У більшості наземних організмів розвинулися внутрішні поверхні для газообміну, що дозволило обмежити втрати води. Інше ускладнення, поєднане з життям на суходолі, зумовлене тим, Що через різну густину повітря й води гідростатична сила, яка допомагаєврівноважити вагу тварини, у повітрі набагато менша, ніж у воді. Тому організмам, які перебувають у повітряному середовищі, необхідні міцні кістяки, інакше вони зваляться на землю у вигляді безформної маси. Першими завойовниками суходолу були, ймовірно, рослини й тварини, що жили в припливно-відпливній зоні або у водоймах, які періодично пересихали, тобто організми, що вже пристосувалися до коротких періодів існування поза водою. Коли в таких організмів виникли адаптації, що дозволяли їм постійно перебувати поза водним середовищем, вони стали дійсно незалежними від води, Які адаптації могли бути в цих перших мешканців суходолу? Втрата води організмом знижувалася шаром слизу, який покривав тіло й затримував випаровування. Для цього ж слугував зовнішній кістяк, наприклад, черепашка равлика чи панцир у ракоподібних. Таку саму функцію може виконувати трохи ущільнена луска риб. У рослин, що вийшли на сушу, з'явилися тканини й органи, які сприяють вирішенню проблем, що постають перед наземними організмами. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|