Тема: Відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, установлених Ґ. Менделем. (11 клас) |
Розробка уроку з біології. 11 клас. О.В.Тагліна Тема. Відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, установлених Ґ. Менделем. Структура уроку I. Організаційний етап - 2 хв.II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 6 хв. III. Вивчення нового матеріалу - 22 хв. IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв. V. Домашнє завдання - 2 хв. VI. Підведення підсумків уроку - 3 хв. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІЗавдання учням Запропонуйте учням розв'язати звичайну задачу на моногіб' ридне схрещування. Задача При схрещуванні чорних за забарвленням шерсті лабораторних мишей завжди з'являються такі самі нащадки. При схрещуванні жовтих мишей завжди відбувається розщеплення: дві третини нащадків стають жовтими, а одна третина — чорними. Як успадковується забарвлення мишей? ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Обговорення причин, через які відбуваються відхилення від законів Менделя. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ Бесіда У якому разі при моногібридному схрещуванні розщеплення за генотипом і розщеплення за фенотипом будуть збігатися? Як визначити генотип організму, в якому виявилася домінантна ознака (тобто визначити, це гомозигота чи гетерозигота)? Чи можна брати як “аналізатор” при аналізуючому схрещуванні домінантну гомозиготу? Чому летальні алелі все-таки зберігаються в ряду поколінь, а не зникають? Самостійна робота учнів Задачі Запропоновані задачі є простими типовими задачами на проміжне успадковування. Ми постаралися включити матеріал, пов'язаний як із рослинами, так і з тваринами. Задача № 1 В антиринуму (ротиків) рослини із широким листям при схрещуванні між собою завжди дають нащадків із широким листям, а рослини з вузьким листям — нащадків тільки з вузьким листям. При схрещуванні вузьколистої особини із широколистою виникають рослини з листям проміжної ширини. Якими будуть нащадки від схрещування двох особин із листям проміжної ширини? Задача №2 При схрещуванні червоноплідної суниці між собою завжди утворюються червоні ягоди, а при схрещуванні білої — білі ягоди. У результаті схрещування обох сортів між собою утворюються рожеві ягоди. Який нащадок утвориться при запиленні червоноплідної суниці пилком суниці з рожевими ягодами? Задача № З Кохінурові норки (світле забарвлення з чорним хрестом на спині) виходять у результаті схрещування білих норок із темними. Схрещування між собою білих норок дає білих нащадків, а схрещування між собою темних норок — темних. Які нащадки вийдуть від схрещування кохінурових норок із білими? Задача № 4 Колір волосяного покриву морських свинок залежить від вмісту темного пігменту меланіну. Білі свинки (альбіноси) при схре уванні між собою дають білих нащадків. Темні свинки при схрещуванні між собою дають темних нащадків. Гібриди альбіносів і темних свинок мають проміжне (напівтемне) забарвлення. Які нащадки будуть від схрещування напівтемної свинки з білою? V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ1) Вивчити матеріал § 19 підручника [1]. 2) Дати відповіді на запитання підручника [1], с. 57, № 1 — 5. VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|