top_left_1

Studentam.net.ua

Курсові та дипломні роботи
top_right_1
top_left_2
Головна arrow Розробки уроків arrow Розробки уроків з біології arrow Тема: Типи розмноження організмів. (11 клас)
top_right_2
top_left_3
top_right_3
Тема: Типи розмноження організмів. (11 клас)

Розробка уроку з біології. 11 клас. 

 О.В.Тагліна

   Тема. Типи розмноження організмів.
   Мета: показати розмноження як універсальну властивість живих організмів; дати поняття про нестатеве розмноження та його форми.
   Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами форм нестатевого розмноження, вегетативного розмноження рослин і тварин.
   Базові поняття й терміни: типи розмноження, нестатеве розмноження, статеве розмноження, множинний поділ, спори, спороутворення, вегетативне розмноження, поліембріонія, партеногенез.
   Концепція уроку: спираючись на знання про основні властивості живого, показати, що розмноження є універсальною властивістю живого й здійснюється за допомогою різноманітних процесів; докладніше зупинитися на нестатевому розмноженні, його особливостях, перевагах і еволюційних вадах, навести приклади з різних царств живих організмів.
   Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку

   І. Організаційний етап - 2 хв.
   II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 10 хв.
   III. Вивчення нового матеріалу- 18 хв.
   IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв.
   V. Домашнє завдання - 2 хв.
   VI. Підведення підсумків уроку - З хв.

ХІД УРОКУ

   І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

   II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
   Запитання до учнів
   Які властивості живого ви пам'ятаєте?
   У чому біологічний сенс процесу розмноження?
   Що ви пам'ятаєте про розмноження рослин? тварин? Як ви гадаєте, з чим пов'язана різноманітність процесів розмноження живих організмів?

   III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
   Розповідь учителя

   1. Розмноження та його форми. Оскільки учні вже мають інформацію про процеси розмноження, можна дати чітке визначення процесу розмноження, а потім показати відмінності між статевим і нестатевим розмноженням. Ці відмінності полягають ось у чому:
   а) при нестатевому розмноженні в процесі бере участь тільки одна особина, а при статевому зазвичай дві;
   б) при нестатевому розмноженні виникають особини, ідентичні материнському організму, а при статевому розмноженні виявляється комбінативна мінливість, що приводить до різноманіття нащадків;
   в) при статевому розмноженні особини утворюють спеціалізовані статеві клітини — гамети, а при нестатевому цього не відбувається;
   г) при нестатевому розмноженні головний клітинний механізм — це мітоз, а при статевому розмноженні — мейоз;
   д) еволюційне значення нестатевого розмноження полягає в тому, що воно сприяє підтримці найбільшої пристосованості до малозмінних умов існування (підсилює роль стабілізувально-го добору), а статеве розмноження забезпечує генетичне різноманіття й створює передумови для освоєння різних середовищ існування, дає еволюційні й екологічні перспективи (сприяє творчій ролі природного добору).
   2. Нестатеве розмноження. Нестатеве розмноження здійснюється за допомогою нестатевих клітин. Процес може розгортатися по-різному:
   а) шляхом поділу клітини надвоє;
   б) множинного поділу;
   в) брунькування;
   г) за допомогою спороутворення тощо.
   Слід розповісти про всі ці способи, підкресливши, що нестатеве розмноження є давнім і досить ефективним способом розмноження, характерним для безлічі живих організмів.
   3. Вегетативне розмноження. На відміну від нестатевого, вегетативне розмноження здійснюється за допомогою багатоклітинних частин, що відокремлюються від материнського організму. Розповідаючи про вегетативне розмноження, можна активізувати знання школярів про вегетативне розмноження рослин і тварин, згадати з ними матеріал шостого й сьомого класів. Новими будуть для учнів поняття невпорядкованого розподілу, впорядкованого розподілу та поліембріонії. На цих поняттях необхідно зупинитися докладніше.
   4. Партеногенез. Партеногенез — явище незвичайне, яке за своїми особливостями посідає проміжне становище між нестатевим і статевим розмноженням.
   Завершуючи урок, можна прокласти місток до наступного уроку, присвяченого статевому розмноженню.

   IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
   Бесіда

   Як можна назвати розмноження, що відбувається за допомогою множинного поділу?
   У яких організмів може зустрічатися спороутворення?
   Чи можуть спори поширюватися не пасивно, а активно?
   Чим відрізняється вегетативне розмноження від нестатевого?
   Як називають процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини?

   Самостійна робота учнів
   Дати відповіді на запитання

   Яка форма розмноження притаманна малярійному плазмодію?
   Чи можуть спори не бути формою нестатевого розмноження? Якщо так, то яку функцію вони тоді можуть виконувати?
   Спори утворюються за допомогою мітозу чи мейозу?
   Як називають спосіб вегетативного розмноження, за якого кількість і розміри частин, на які розпадається організм, непостійні?
   Чи є брунькування розповсюдженим способом розмноження тварин?
   Чи може нестатеве розмноження бути єдиним способом розмноження для якої-небудь групи організмів?

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   1) Вивчити матеріал § 1 підручника [1].
   2) Дати відповіді на запитання підручника [1], с 10, № 1—6.

   VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня

Замовити реферат, курсову або дипломну роботу

bottom_left
bottom_right
Studentam.net.ua © 2008-2024