8.3. Еластичність попиту і пропонування на індивідуальних ринках |
8.3. Еластичність попиту і пропонування на індивідуальних ринках Еластичність попиту. Еластичність попиту. Вище було визначено, що величина попиту змінюється обернено пропорційно до зміни ціни. Проте часто треба знати, як змінюється попит залежно від зміни ціни. Цінова еластичність попиту, або цінова еластичність, показує, наскільки змінюється величина попиту на певний товар зі зміною його ціни. Різні товари мають різну еластичність попиту. Попит на речі першої необхідності (наприклад, продукти харчування) слабо реагує на зміну ціни, тоді як попит на подорож літаком чи на обіди в ресторані дуже чутливий. У зв’язку з цим їх поділяють на товари еластичного і нееластичного попиту. а) б) в) Рис. 8.4. Цінова еластичність попиту: а — еластичний, б — одинично-еластичний, в — нееластичний Рис. 8.5. Абсолютно нееластичний і абсолютно еластичний попит Еластичність і дохід. Розуміння еластичності дає змогу з’ясувати вплив зміни ціни на загальний виторг виробника. Зауважимо, що прискорене збільшення пропонування певного продукту скоріше за все спричинить зниження ціни. У цьому разі високі прирости виробництва будуть пов’язані з низьким виторгом. Розглянемо взаємозв’язок між ціновою еластичністю попиту і загальним виторгом, а точніше, валовим доходом.Валовий дохід — це здобуток ціни на кількість продукції: (Р ´ Q). Якщо споживачі купують 10 одиниць продукту за 10 грн., то валовий дохід становитиме 100 грн. Три випадки еластичності відповідають трьом різним взаємозв’язкам між валовим доходом і змінами цін: - якщо попит нееластичний, то зниження ціни зменшує валовий дохід; - якщо попит еластичний, то зменшення ціни збільшує валовий дохід; - якщо попит одинично-еластичний, то зниження ціни не викликає жодних змін у валовому доході. Еластичність пропонування. Усе, що було застосовано для визначення еластичності попиту, можна використати для аналізу еластичності пропонування. Цінова еластичність пропонування виражає ступінь реагування величини пропонування товару на зміну його ринкової ціни. Вона вимірюється процентом зміни величини пропонування внаслідок зміни ціни товару на 1%. Формула визначення еластичності пропонування така: Як бачимо, еластичність пропонування визначають так само, як і еластичність попиту. Єдина відмінність полягає в тому, що величина реагування пропонування на збільшення ціни додатна, а попиту — від’ємна. Рис. 8.6. Залежність еластичності пропонування від реакції виробника на зміну ціни Які фактори впливають на еластичність пропонування? Основний фактор, як зазначають П. Семюелсон і В. Нордгауз, це ступінь можливого збільшення виробництва (див.: Семюелсон П. А., Нордгауз В. Д. Мікроекономіка: Пер з англ. — К.: Основи, 1998. — С. 119). Якщо фактори виробництва легко знайти за поточними ринковими цінами, то обсяг продукції можна значно збільшити за невеликого зростання ціни. Це означає, що пропонування високоеластичне. З іншого боку, якщо виробничі ресурси обмежені, то навіть різке зростання ціни спричинить зовсім незначну реакцію на виробника. Це приклад нееластичного пропонування. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|