Лекція 7. Види неврозів та неврозоподібних розладів у дітей |
Лекція 7. Види неврозів та неврозоподібних розладів у дітей Терміном дизонтогенез позначають різні форми порушень онтогенезу, але обмежений тими термінами розвитку, коли морфологічні системи організму ще не визріли. У вітчизняній дефектології використовується термін “аномалії розвитку”. Причини дизонтогенезу різноманітні, внесок у їх дослідження зробили і генетики, біохіміки, ембріологи, нейрофізіологи тощо. Загалом, закономірності аномалій розвитку психіки, окрім дитячої патопсихології, вивчають дефектологія (акцент робиться на розробку систем навчання і виховання аномальних дітей), дитяча психіатрія (досліджує симптоматику хвороби, зумовлену аномальним розвитком). Хвороба, як порушення, насамперед, біологічної лінії розвитку, згодом створює перешкоди для соціально-психологічного розвитку дитини – засвоєння нею знань, формування особистості. Патопсихологічними параметрами для визначення характеру психічного дизонтогенезу є: 1) функціональна локалізація порушення у морфофункціональній організації мозку; 2) часові параметри у виникненні дизонтогенезу; 3) інтенсивність пошкодження; 4) первинність, вторинність порушення. Для організації ефективної корекції порушень психічного розвитку задачами патопсихологічної діагностики є: - вивчення симптомів захворювання і механізмів їх виникнення; - віднесення даного захворювання до певного типу дизонтогенезу. Класифікація типів дизонтогенезу грунтується на виділенні тієї області психіки, в якій вперше виникли аномальні явища. Сухарєва Т.Є. виділяє такі типи дизонтогенезу: - затриманий психічний розвиток; - викривлений; - пошкоджений. Л. Каннер: - психічний недорозвиток; - викривлений психічний розвиток. Лебединський В.В. виділяє такі варіанти психічного дизонтогенезу: - недорозвиток; - затриманий психічний розвиток; - пошкоджений психічний розвиток; - дефицітарний психічний розвиток; - викривлений психічний розвиток; - дизгармонійний психічний розвиток. Як зазначає Лебединський В.В., при одному і тому ж захворюванні можуть співіснувати різні варіанти дизонтогенезу. Тому запропоновані варіанти психічного дизонтогенезу пропонує розглядати не як самостійні утворення, а як синдроми аномального розвитку, які часто поєднуються між собою при переважанні якогось одного. Отже, психологічний аналіз аномального розвитку дитини включає такі етапи: 1) систематизація психологічних даних про стан дитини в момент дослідження (первинний, вторинний дефект, збережені функції); 2) кваліфікація динаміки психічного дизонтогенезу; 3) кваліфікація психічного онтогенезу дитини до початку появи відхилень у розвитку; 4) аналіз психологічних особливостей членів сім’ї для виявлення ролі спадкових передумов хвороби та інших несприятливих фактів середовища; 5) формулювання діагнозу типу психічного дизонтогенезу; 6) підбір методів психолого-педагогічної корекції, профілактика вторинних розладів. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено. |
< Попередня | Наступна > |
---|