9.1. Особливості соціального діагнозу сім’ї. Сім’я — мала соціальна група, заснована на шлюбі, кровній спорідненості або індивідуальних потребах людей в союзі один з одним. Її відрізняють єдина економічна основа, спільність побуту, взаємозалежний спосіб життя її старших і молодших членів, певна структура ролей і норм взаємодії, емоційно-етичні зв’язки, відносини допомоги, підтримки і захисту. Сім’я — базисна основа первинної соціалізації особи. Саме з сім’ї починається процес засвоєння дитиною суспільних норм і культурних цінностей. Соціологічними дослідженнями виявлено, що вплив сім’ї на дитину сильніший, ніж вплив школи, вулиці, засобів масової інформації. Отже, від соціального клімату в сучасній сім’ї, духовного і фізичного становлення в ній дітей найбільшою мірою залежить успішність процесів розвитку і соціалізації дитини. Діючи на користь дитини, соціальний педагог покликаний надавати необхідну допомогу і підтримку сім’ї. В його задачі входить: - встановлення контактів з сім’єю; - виявлення проблем і труднощів в сім’ї; - стимулювання сім’ї і окремих її членів до участі в спільній діяльності; - надання посередницьких послуг у встановленні зв’язків з фахівцями — психологами, соціальними працівниками, лікарями, юристами, а також з представниками органів влади, громадськістю. Соціальний педагог забезпечує суспільне визнання і суспільну підтримку сім’ям, які добре виховують своїх дітей, використовує індивідуальні методики роботи з сім’ями, які потребують особливої допомоги (сім’ям «групи ризику», багатодітним, неповним і ін.), сприяє розвитку сімейно-сусідських форм кооперації і взаємодопомоги на основі здійсненні грунтовного соціального діагнозу. Насамперед слід визначити типологію сімейної структури: - за ступенем емоційної духовної єдності – згуртовані (інтегровані) та роз’єднані (дезінтегровані); - за характером психологічної й ціннісно-орієнтаційної єдності – гармонійні і дисгармонійні сім’ї; - за ознакою комунікативних установок членів – прагматичні та альтруістичні; - за критерієм соціального положення сім’ї – гомогенні(подружжя з однієї соціальної сходинки) і гетерогенні (походять з різних соціальних груп, каст, класів); - за критерієм просторово-територіальної локалізації – патрилокальними, матрилокальними, які проживають самостійно; - за кількістю дітей; - за кількістю і характером комунікативних зв’язків – відкриті та закриті; - за характером розподілу влади – єдиновладні та демократичні. За критерієм влади розрізнють: - патріархальні та матріархальні сім’ї; - партнерська сім’я – з суміфсним обговоренням сімейних рішень. Сучасний етап розвитку західного суспільства показує, що сім’я докорінним чином змінена. Це зумовлене цілою низкою обставин економічного і культурного характеру. Соціологи серед них називають: - зростання економічної незалежності жінок та їх активне включення в трудову діяльність (що викликає прагнення жінок до більшої самостійності, перегляду традиційної структури сімейних відносин, до змін традиційних функцій сім’ї, рівноправ’я з чоловфіками у прийнятті рішень, у контролі над видатками і майном сім’ї); - утворення двох центрів життя – праці і дому (раніше професійна діяльність і домашнє господарство існували в єдності, в межах обдієї сім’ї); - винахід надійних контрацептивних засобів проти запліднення. Ці та інші причини викликами появу різного роду тенденцій розвитку сучасної сім’ї. До них належать: - зростання розлучень (абсолютне і відносне); - зростання кількості неповних сімей і дітей, народжених поза шлюбом; - зменшення середньої тривалості шлюбу; - проживання подружніх пар без оформлення шлюбу; - зменшення кількості членів сім’ї та народжуваності дітей з наступним постарінням населення; - збільшення кількості одиноких людей, які не беруть шлюб; - зменшення кількості повторних шлюбів. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|