Лекція 4. Причини і механізми розвитку неврозу 1. Проблема пригнічення темпераменту характером. 2. Загострення інстинкту самозбереження як база передневротичного характеру. 3. Типи перед невротичного характеру. В ХХ ст. серед інших проблем медицини відмічається і ріст числа неврозів як у дорослих, так і в дітей. Не вилікуваний в дитинстві невроз може спотворити долю людини, відобразитися на всьому її житті. Батьки повинні розуміти причини неврозу у своєї дитини, оскільки буз цього не може бути ні попередження, ні його подолання. На початку викладу цього складного матеріалу розглянемо детально історію хвороби. 1) Стривожена мати на прийомі у лікаря повідомляє: дитина 10 міс. після того, як захворіла отитом - гострим запаленням середнього вуха - 3 дні кричала від різкої болі, а на 4-й явища отиту пройшли, але “дитину ніби підмінили”: - тепер вона неспокійна, у неї підвищена чутливість до шуму і яскравого світла; - плач у неї жалібний, невтішний; - вираз її обличчя і поведінка відображають постійне невдоволення; - вона втомлена, а заснути не може; - вночі прокидається з криком; - t тіла нестійка. 2) На прийомі інша мати з отакими скаргами: дитина 2,5 років почала відвідувати ясла, але звикала до них погано, плакала, коли мати йшла - безперестанно кликала її. До вечора збуджувалася, ставала агресивною, у неї порушився сон. Незабаром вона захворіла і відвідування ясел припинили. Однак дитина не стала спокійнішою. Вона змінилася і стала іншою: - боязливою, капризною, плаксивою, тривожною; - не залишається одна в кімнаті; - сон чутливий; - стала вимогливою - з будь-якого приводу сльози; - відвідування матір’ю роботи стало нестерпною мукою; - чужих боїться, ховається за матір; - апетит поганий, якщо на годуванні настояти - блювота; - підвищена пітливість. 3) на прийомі третя мати з дитиною 5 років. Вона скаржиться на те, що останнім часом: - вона стала дратівливою, плаксивою; - все їй не так, вона сама не знає, що вона хоче; - вона швидко втомлюється, бліда, з’явилась синюшність під очима, скаржиться на головні болі, болі в грудях, в животі, в ногах; - пропав апетит, годування перетворилося в муку; - порушився сон, особливо процес засипання; - зранку прокидається невідпочившою. А все почалося з того, що пропала собака - єдиний друг, з яким хлопчик грався, розмовляв, про якого турбувався, зустрічаючи бурхливу відповідну реакцію. У відповідь дорослі заспокоювали малюка: “Купимо тобі іншого”. Але нічого не допомагало. Отже, 3 історії хвороби, у всіх трьох дітей невроз. Ніби все ясно: психічна травма викликала невроз, і для одного такого травмою став біль, для другого - направлення в ясла, для третього - зникнення улюбленої собаки. Насправді все значно складніше. Переносять біль, відвідують ясла, втрачають домашніх тварин багато дітей, але невроз виникає далеко не у всіх. Негативні емоції неминучі в житті будь-якої людини, але чому в одних людей вони викликають невроз, а в інших не викликають? Проблема походження і розвитку неврозу до сих пір спірна. В.І.Гарбузов прийшов до твердого переконання, що шлях в невроз частіше всього починається з пригнічення у дитини її темпераменту. В процесі еволюції, в боротьбі за виживання сформувались 3 найбільш доцільних вроджених типи пристосування - холеричний, сангвінічний і флегматичний темпераменти. Природа запрограмувала людину на певний стиль поведінки - хлопчиків на чоловічий, дівчинку на жіночий, і подібно тому, як, народившись хлопчиком, людина повинна прожити чоловіче життя, дитина повинна виховуватися і жити у відповідності із своїм темпераментом. Найяскравіше темперамент проявляється в екстремальних ситуаціях і при загрозі життю або благополуччю, в труднощах по досягненню особливо важливих цілей, в життєвій боротьбі, заперечуючи свій, індивідуальний стиль поведінки. Діючи згідно до свого темпераменту, людина долає труднощі найбільш ефективно. Діючи всупереч темпераменту, вона чинить протиприродно. Виховання, період дитинства формують характер або в згоді темпераментом, або наперекір йому, що протиприродно. Вродженим є не лише темперамент, але й інстинкт самозбереження. Він вимагає від живої істоти бути пильною, але міра його вираженості і тип реагування при відверненні загрози диктуються темпераментом. Темперамент і інстинкт самозбереження взаємопов’язані: Людина флегматичного темпераменту повільна, тому інстинкт самозбереження у неї виражений сильніше, їй потрібно бути обережнішою, ніж швидкий і спритний сангвінік; У холерика, з його потужним потенціалом, якому сама природа визначила роль дослідника і безстрашного воїна, інстинкт самозбереження обмежений; Таким чином, в ході еволюції, природою все було мудро зважено і узагальнено. При пригніченні темпераменту природні зв’язки порушуються. В результаті у холерика, наприклад, інстинкт самозбереження загострюється, і холерик стає боязливим і обережним. Однак боягузлива людина з темпераментом холерика - це вже не холерик, а дисгармонійна, нервова або важка особа. Чим більше характер відхиляється від своєї природної основи - темпераменту, тим більше темперамент пригнічується характером, тим менш ефективно долаються труднощі. В результаті втрачається така риса характеру як мужність. І вона взаємопов’язана з темпераментом, оскільки в сукупності своїх рис темперамент формує мужність і гідність в людині. Дитина з пригніченим темпераментом закономірно терпить невдачі. Переставши бути мужньою, вона втрачає і впевненість в собі. А раз так, то загострюється інстинкт самозбереження. Дитина стає все більш боязкою, її огортають сумніви, які породжуються невпевненістю в собі, тривожність перетворюється в рису характеру, яка особливо сильно пригнічує темперамент, страхи виникають навіть в тих випадках, коли боятися немає чого. Невпевнена в собі, схильна до сумнівів і вагань, боязлива, тривожна дитина нерішуча, несамостійна, нерідко інфантильна, підвищено навіювана. Невпевнена, тривожна людина завжди вразлива, а вразливість породжує недовір’я до інших. Така дитина побоюється інших, лякається нападу, насмішки, образи. Вона не справляється із задачею в грі, з ділом. І ось вона вже одинока, замкнута, малоактивна або тривожно-товариська і тривожно-активна. Невпевнена, тривожна дитина схильна до перестраховки, педантичності. Дитинство - це період життєрадісності, енергійності. а перед нами боязливий і нудний дідок. Так формується передневротичний характер - перший етап на шляху до неврозу. Підсумуємо сказане вище у вигляді таблиці-схеми: Невідповідний характер | Пригнічення темпераменту | Втрата мужності | Зникає впевненість у собі | Загострюється інстинкт самозбереження | Виникають риси:боязливість,тривожність |
Схильність до перестановки і педантичності | підвищена вразливість | Зникає відчуття радості від життя | недовір’я до інших |
д) Розрізняють 3 різновиди передневротичного характеру Якщо в характері переважають:
боязливість | тривожність | егоїстичність | пасивність | страхи | несамостійність | тривожна товариськість | вразливість | інфантильність | схильність до нудьги, зневіри | нерішучість із схильністю до сумнівів і вагань, перестраховки, педантичності, замкнутості або тривожної товариськості | навіюваність | капітуляція перед труднощами | | істеричність | | | капризність | | | нестерпна вимогливість | шлях в неврастенію | шлях в невроз нав’язливих станів | шлях в істеричний невроз | | загострення інстинкту самозбереження, який витісняє альтруїзм | |
Підкреслимо, що всі три форми передневротичного характеру суперечать стилю і типу темпераменту, пригнічують і притуплюють його. Насправді, хіба можуть бути холерик, сангвінік чи флегматик нерішучими, пасивними, нудними, нитиками від природи? Хіба боязливість і тривожність, буркотливість і егоїстична вимогливість, несамостійність і інфантильність - вроджено обумовлені риси? Хіба такі якості допомагають встояти комусь в життєвій боротьбі чи корисні суспільству? Боязливість, тривожність, вразливість ще більше загострюють інстинкт самозбереження. Він безпідставно починає займати центральне місце у відношеннях до себе, інших людей і до життя, не залишаючи місця альтруїстичній спрямованості будь-якого з трьох типів темпераменту.
Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|