top_left_1

Studentam.net.ua

Курсові та дипломні роботи
top_right_1
top_left_2
Головна arrow Психологія arrow Основи соціального партнерства (Лекції) arrow 2. Конфліктні моделі в трансактній психології.
top_right_2
top_left_3
top_right_3
2. Конфліктні моделі в трансактній психології.

2. Конфліктні моделі в трансактній психології.

      Розвиток стійких поведінкових моделей поведінки розглядається в рамках різних систем психології та психотерапії. Однією із найбільш відомих в практиці розв’язання конфліктів є система, розроблена в трансактному аналізі. Теорія трансакційного (трансактного) аналізу була запропонована американським психотерапевтом Єриком Берном в 60 роках ХХ столітті в книзі „Ігри в які грають люди”. Його підходи широко застосовуються для лікування різноманітних психічних розладів, а також при роботі психологів під час корекції поведінки особистості. Цю теорію можна також використовувати також і при прогнозуванні конфліктів і їх попередженні у між особистісній взаємодії. Поняття „трансактній аналіз” означає аналіз взаємодій. Центральною категорією є „трансакція”. Трансакція – це одиниця взаємодії партнерів по спілкуванню, яка супроводжується певною позицією. Є. Берн зауважив, що ми в різних ситуаціях займаємо різні позиції по відношенню один до одного, що знаходить своє відображення в взаємодії тобто трансакції. Автор виділив в структурі людської особистості три складових: Дитину (Д), Батько (Р від родитель), і Дорослий (В від взрослий). Розглянемо поведінкові характеристики основних трансакцій.
      Дитина – проявляє почуття образи, страху, вини, підпорядковується, капризує. Проявляє безпорадність. В цілому дитина має багато життєвої енергії, життєрадісності, яскравої емоційності, спонтанності творчих здібностей. Поряд із цим їй властиві такі недоліки, як недостатня кількість самокритичності, уникнення відповідальності та гостре почуття рани мості. Він часто задає питання: „За що мене так покарано?”, „Чому я?”.
      Батько – вимагає, оцінює, осуджує, вчить, керує , іншими словами володіє набором життєвих правил. Має бажання і здатність допомогти, опікувати, засуджувати та карати і заохочувати. Йог легко передбачити. Він прагне до влади.
      Дорослий – працює з інформацією, роздумує, аналізує, уточнює ситуацію, розмовляє на рівних, апелює до розуму і логіки. Він орієнтований на реальність, дуже раціональний, керується поняттями доцільності і вигоди.
      У кожної людини в процесі спілкування актуалізується то одна то друга із зазначених частин. В трансактній моделі людських відносин виникнення конфлікту пов’язане із тим, що в процесі взаємодії у людей, що вступають у взаємодію невідповідні один одному частини їхніх особистостей. Наприклад якщо один учасник спілкування звертається від свого Дорослого до Дорослого свого співрозмовника, а він відповідає від свого Батька до Дитини то виникає конфлікт. Можливі найрізноманітніші варіанти невідповідностей, які ведуть до загострення відносин і взаємному нерозумінню. Для успішного спілкування, попередження і розвитку конфлікту важливо вміти визначити адресанта. Для переговорів доцільно спілкуватися на рівні „Дорослий – Дорослий”. Проте, коли одна людина залишається весь час на рівні Дорослого, а його партнер звертається до нього з інших рівнів, то перший співрозмовник не зможе підлаштуватися до його і можлива провокація конфлікту. Конфлікт частіше за все можливий при підключенні одним із партнерів трансакції Дитини, оскільки гнів, заздрість, страх, образи та інші емоційні реакції є основними в поведінці дитини.
      Для розв’язання конфлікту шляхом трансактного аналізу розроблено алгоритм.

Алгоритм

      1. скласти матрицю:

S іS м
РР
ВВ
ДД

      2. Виділити суб’єкти (Sі – ініціатор конфлікту, Sм – мішень конфлікту)
      3. Вияснити з яких позицій виступає кожний із суб’єктів
      4. Вияснити спрямованість позиції кожного суб’єкту і позначити стрілками на матриці.
      5. Якщо розходжень немає – відсутність конфлікту, якщо існують розходження

      Приклад 1: співробітник говорить керівнику: „Мені не вдалося домовитися про перенос зустрічі з нашими поставщиками”. Керівник у відповідь: „Так я і знав, що на вас не можна покластися. Все необхідно робити самому”. Ініціатором виступає співробітник, він розпочав взаємне спілкування, і говорив з позиції Дорослого. Причому він звертався до трансакції Дорослого у своєму начальникові. Відповідь керівника виходила з позиції Батька і була розрахована на позицію Дитини у свого співрозмовника.

S іS м
РР
ВВ
ДД

      У цьому випадку існує розходження і можливе виникнення конфліктної ситуації.
      Приклад 2: студент звертається до екзаменатора: „Чому ви поставили мені четвірку а не відмінну оцінку?”. Екзаменатор у відповідь: „Давайте розберемось”, і аргументовано доводить студентові. Отже ініціатором виступає студент. Він говорить від імені Дитини, а звертається до Дорослого. Екзаменатор є мішеню і він говорить від імені Дорослого , а звертається до трансакції Дитини у студента. Таким чином розходжень немає, і у цій ситуації конфлікт відсутній.
S іS м
РР
ВВ
ДД

      На практичній роботі ми потренуємося на конкретних ситуаціях проводити трансактній аналіз.

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >

Замовити реферат, курсову або дипломну роботу

bottom_left
bottom_right
Studentam.net.ua © 2008-2024