ЕТИЧНІ ПРАВИЛА КОМУНІКАЦІЇ У ГЛОБАЛЬНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ МЕРЕЖАХ Етичні норми поведінки в інформаційному просторі є важливим аспектом професійно-педагогічної комунікації. Оволодіння ними неможливо реалізувати лише деклараціями прав і правил поведінки. Адже діалог із всесвітньою мережею відбувається за відповідними законами, вимагає володіння його специфічною культурою. У сучасних глобальних інформаційних мережах (Internet, FidoNet) сформульовано етичні правила діалогу із всесвітньою мережею, які можна знайти на сайтах (relcom.education). Мережний етикет (сетікет) — сукупність норм (правил) поведінки в інформаційному просторі (www.setiket.by.ru). Ґрунтується він на таких обов'язкових для всіх користувачів правилах: 1) взаємодія в інформаційній мережі відбувається за законами взаємодії між людьми: не робити іншому того, чого не хочеш собі (передавання так званого СПАМУ, коректність висловлювань та ін.). При цьому слід дотримуватися правил субординації. Збираючись відправити великий обсяг інформації, потрібно уточнити в одержувача, чи має він бажання (можливість) її прийняти; 2) будь-яке інформаційне повідомлення можна розглядати як офіційний письмовий документ, а електронну адресу користувача — як атрибути приватної особи (адреса, телефон). Відправлення повідомлень від імені іншого користувача, несанкціоноване використання чужої електронної адреси, її перегляд вважаються злочином. Те, що можна сказати мимохіть, пом'якшуючи інтонацією в усному мовленні, загострюється у письмовому повідомленні і цілком неприпустимо під час звертання до офіційної особи (викладача, організатора конференції та ін.). Оприлюднення і розповсюдження приватної електронної адреси іншого користувача можливе лише за його згодою; 3) при листуванні за допомогою інформаційної мережі потрібно пам'ятати: написаний лише великими буквами текст сприймається як мовлення на підвищених тонах; у неофіційних листах можна використовувати скорочення, “емоційні піктограми” (смайлики); офіційні листи не варто робити багатокольоровим шрифтом, а виділяти слова і фрази, якщо це потрібно, за допомогою його накреслення (напівжирний, курсив, підкреслений). Особливості роботи з електронною поштою, участі у телеконференції, спілкування у чаті, оформлення Web-сторінок регулюються правилами сетікету. Правила сетікету для електронної пошти (e-mail). Користуючись електронною поштою, завжди необхідно заповнювати поле subject (тему) свого листа, що дасть змогу співрозмовникові відразу виокремити з-поміж листів потрібні, зважаючи на їх тему. Відповідаючи на лист, у поле теми вписують Re: вихідна тема. При цьому бажано цитувати деякі його уривки, що допоможе співрозмовнику освіжити в пам'яті зміст свого листа. Цитовані фрази потрібно виділяти, проставляючи на кожному рядку символ (“>”), відокремлюючи їх інтервалом (порожнім рядком). За можливості слід використовувати підпис (signature), що містить інформацію про автора тексту (адресу домашньої сторінки, телефон та ін.). Однак не варто надсилати листом особисту або секретну інформацію, вставляти в електронний лист великі за обсягом файли, оскільки не всі поштові сервери забезпечують їх відправлення або прийом. Краще великі файли розбити на кілька (-200 Kb) і надсилати окремими листами. Можна використовувати смайлики для надання листові емоційності, не забуваючи про почуття міри. Правила сетікету для телеконференцій (USENET, FIDO). Автор повідомлення має подбати про точне формулювання його теми (subject), яка має узгоджуватися з його змістом. Не варто писати надто великі повідомлення (бо читачі конференції можуть їх проігнорувати), а також фіксувати особисту або таємну інформацію. За необхідності особисто відповісти авторові листа використовуйте електронну пошту, а не конференцію. Виправдане при цьому його цитування. Не слід надсилати повідомлення в конференцію, яке не відповідає її тематиці, чи надсилати одне й те саме повідомлення відразу в кілька конференцій. Можна використовувати підпис (signature) з інформацією про себе (адреса домашньої сторінки, телефон та ін.) смайлики (в розумних межах). Правила сетікету для спілкування у чаті. Спершу необхідно обрати собі нік (nickname — псевдонім), який не ображав би інших учасників чату. Нік має засвідчити статеву належність автора (уникайте нейтральних імен). Звертаючись до адресата, слід указати його нік на початку фрази, не повторювати часто одну й ту саму фразу, бо це дратує інших учасників чату. Перед виходом із нього потрібно попрощатися зі співрозмовниками, домовитися про час наступної спільної бесіди. Сетікет Web-сторінок. Важливо передусім подбати, щоб сторінка оперативно завантажувалася, пропонувати широкий вибір кодування (koi-8, win-1251, mac). При цьому слід уникати відкриття за допомогою скриптів нових вікон (з банерами, рекламою). Головне, щоб користувач побачив на сторінці те, що йому обіцяно. Найчастіше на конференціях, чатах, USENET, FIDO учитель під час електронного листування має справу з такими скороченнями: ADN (any day now) — тепер у будь-який день; AFAIK (as far as і know) — наскільки я знаю; AWGTHTGTTA? (are we going to have to go through this again?) — ми повинні пройти через це ще раз?; BTW (by the way) — між іншим; CU (see you) — побачимось; CUL (see you later) — побачимось пізніше; FWIW (for what it's worth) — для того, для чого це придатне; FYI (for your information) — до вашого відома; GIWIST (gee і wish i'd said that) — ух ти, шкода, що це сказав не я; GROK — означає цілковите розуміння; 1С (і see) — зрозуміло; ІМНО (in my humble opinion) — на мою скромну думку; IOW (in other words) — іншими словами; JSNM (just stark naked magis) — явне чаклунство; L8R (later) — пізніше; OIC (oh, і see) — а, ось воно як!; OTOH (on the other hand) — з іншого боку...; POV (point of view) — точка зору; ROTFL (rolling on the floor laughing) — сміюся так, що качаюся по підлозі; RSN (real soon now) — тепер-то вже справді незабаром; TANJ (there ain't no justice) — немає в житті справедливості; TANSTAAFL (there ain't no such thing as a free lunch) — безкоштовних сніданків не буває; ТТВОМК (to the best of my knowledge) — наскільки я знаю; TTUL (talk to you later) — поговоримо пізніше; WYSIWYG (whats you see is whats you'se get) — що ви бачите, те й одержите. Для автоматизації введення смайликів можна завантажити програмку “Smiler”, яка дає змогу вводити їх натискуванням однієї клавіші від F5 до F12. Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.
|