Studentam.net.ua
Реферати, курсові та дипломні роботи
Головна arrow Розробки уроків arrow Розробки уроків з біології arrow Тема: Основні середовища існування організмів. Наземно-повітряне середовище (11 клас)
11.12.2016
Платні роботи
Реферати
Курсові
Дипломні, магістерські ...
Онлайн бібліотека підручників
Біологічні науки
Валеологія
Екологія
Економічні науки
Етика та естетика
Землезнавство
Історія
Літературознавство
Педагогіка
Правознавство
Психологія
Соціальна робота
Корисні матеріали
Біографії
Розробки уроків
Статті
Друзі

Електронна бібліотека




Тема: Основні середовища існування організмів. Наземно-повітряне середовище (11 клас)

Розробка уроку з біології. 11 клас.

О.В.Тагліна

   Тема. Основні середовища існування організмів. Наземно-повітряне середовище.
   Мета: дати загальне уявлення про середовища існування організмів, а також характеристику наземно-повітряного середовища, основних екологічних факторів, що діють у наземно-повітряному середовищі.
   Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами дії екологічних факторів у наземно-повітряному середовищі; фотографії або малюнки рослин і тварин, що живуть у наземно-повітряному середовищі.
   Базові поняття й терміни: середовище існування, наземно-повітряне середовище існування, освітленість, світлолюбні види, тіньовитривалі види, тіньолюбні види, температура, анабіоз, холодостійкі організми, теплолюбні організми, терморегуляція, вологість, газовий склад атмосфери.
   Концепція уроку: показати різноманіття середовищ існування організмів, більш докладно зупинитися на особливостях наземно-повітряного середовища існування, екологічних факторах, що діють у цьому середовищі, особливостях їх впливу на живі організми; обговорити пристосування живих організмів до умов повітряно-наземного середовища.
   Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

І. Організаційний етап - 2 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 10 хв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу - 18 хв.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв.
V. Домашнє завдання - 2 хв.
VI. Підведення підсумків уроку - 3 хв.

ХІД УРОКУ

   І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

   ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
   Запитання до учнів
  
Які середовища існування живих організмів ви знаєте?
   Яке з середовищ існування є найбільш різноманітним?
   Які екологічні фактори можуть впливати на живі організми в різних середовищах існування?

   III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
   Розповідь учителя
  
1. Загальна характеристика середовища існування. Особливості наземно-повітряного середовища існування. Починати ви вчення різних середовищ існування логічніше було б із водного середовища, в якому й зародилося життя. Але оскільки ми самі є жителями наземно-повітряного середовища й більшість живих організмів, які ми використовуємо, також, то найпершим можна розглянути саме це середовище.
   2. Виклад матеріалу про вплив на живі організми, що живуть у наземно-повітряному середовищі, різних факторів:
— освітленості;
— температури;
— вологості;
— газового складу атмосфери.

   IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
   Бесіда

   Як впливають на живі організми ультрафіолетові промені?
   Що захищає від ультрафіолетових променів живі організми, які живуть у наземно-повітряному середовищі?
   Що може відбуватися під впливом невеликих доз ультрафіолетових променів?
   Чим відрізняються тіньолюбні рослини від тіньовитривалих?
   Назвіть межі оптимальних значень температури для основної маси видів живих організмів.
   Які температурні адаптації тварин ви знаєте?

   Самостійна робота учнів
   Дати відповіді на запитання

   Як впливають на живі організми інфрачервоні промені?
   Чим відрізняються світлолюбні види від тіньолюбних?
   Яку роль відіграє світло в житті тварин?
   Яким є біологічний смисл анабіозу?
   Які адаптивні пристосування рослин і тварин до низьких температур ви знаєте?
   У чому сутність терморегуляції?
   Чим хімічна терморегуляція відрізняється від фізичної терморегуляції?
   Як вологість впливає на живі організми, що живуть у наземно-повітряному середовищі?

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   1) Вивчити матеріал § 25 підручника [1].
   2) Дати відповіді на запитання підручника [1 ],
с 125, №1 — 9.

   VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

УМОВИ ІСНУВАННЯ ЖИВИХ ОРГАНІЗМІВ У НАЗЕМНО-ПОВІТРЯНОМУ СЕРЕДОВИЩІ 

   Вихід живих організмів на суходіл був зумовлений безліччю причин. У процесі еволюції морських організмів між ними виникала дедалі сильніша й сильніша конкуренція. Представники багатьох груп організмів переміщувалися до прісноводних водойм, але загальна площа, яку займають річки й озера, дуже мала, і до того ж вони час від часу пересихають. Тим часом суходіл, поки ще позбавлений ґрунту, мав певну привабливість: ні для рослин, ні для тварин на суходолі спочатку не було конкуренції.
   Однак на суходолі в живих організмів виникали проблеми, через які він довгий час залишався ненаселеним. Найголовнішою Проблемою було висихання, оскільки в повітряному середовищі вода легко випаровується. У наземних організмів розвинулися різного роду водонепроникні покриви, але при цьому виникла нова проблема: водонепроникні покриви непроникні також і для газів, тим Часом як усі організми потребують газообміну із навколишнім середовищем. У більшості наземних організмів розвинулися внутрішні поверхні для газообміну, що дозволило обмежити втрати води.
   Інше ускладнення, поєднане з життям на суходолі, зумовлене тим, Що через різну густину повітря й води гідростатична сила, яка допомагає врівноважити вагу тварини, у повітрі набагато менша, ніж у воді. Тому організмам, які перебувають у повітряному середовищі, необхідні міцні кістяки, інакше вони зваляться на землю у вигляді безформної маси.
   Першими завойовниками суходолу були, ймовірно, рослини й тварини, що жили в припливно-відпливній зоні або у водоймах, які періодично пересихали, тобто організми, що вже пристосувалися до коротких періодів існування поза водою. Коли в таких організмів виникли адаптації, що дозволяли їм постійно перебувати поза водним середовищем, вони стали дійсно незалежними від води,
   Які адаптації могли бути в цих перших мешканців суходолу? Втрата води організмом знижувалася шаром слизу, який покривав тіло й затримував випаровування. Для цього ж слугував зовнішній кістяк, наприклад, черепашка равлика чи панцир у ракоподібних. Таку саму функцію може виконувати трохи ущільнена луска риб.
   У рослин, що вийшли на сушу, з'явилися тканини й органи, які сприяють вирішенню проблем, що постають перед наземними організмами.

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >
 
Авторські реферати, курсові та дипломні роботи. Онлайн бібліотека підручників.
Studentam.net.ua © 2016