Studentam.net.ua
Реферати, курсові та дипломні роботи
Головна arrow Розробки уроків arrow Розробки уроків з біології arrow Тема: Взаємодія генотипу й умов довкілля. Модифікаційна мінливість (11 клас)
10.12.2016
Платні роботи
Реферати
Курсові
Дипломні, магістерські ...
Онлайн бібліотека підручників
Біологічні науки
Валеологія
Екологія
Економічні науки
Етика та естетика
Землезнавство
Історія
Літературознавство
Педагогіка
Правознавство
Психологія
Соціальна робота
Корисні матеріали
Біографії
Розробки уроків
Статті
Друзі

Електронна бібліотека




Тема: Взаємодія генотипу й умов довкілля. Модифікаційна мінливість (11 клас)

Розробка уроку з біології. 11 клас.

О.В.Тагліна

   Тема. Взаємодія генотипу й умов довкілля. Модифікаційна мінливість.
   Мета: показати, що організм формується за активної взаємодії генотипу й навколишнього середовища, підвести до розуміння модифікаційної мінливості й показати її статистичний характер.
   Обладнання та матеріали: таблиці, що демонструють модифікаційну мінливість, таблиці з прикладами варіаційного ряду та варіаційної кривої.
   Базові поняття й терміни: неспадкова мінливість, модифікаційна мінливість, модифікації, норма реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива, статистичні закономірності.
   Концепція уроку: показати на конкретних прикладах, як середовище може впливати на фенотипи організмів, які розвиваються в ньому, вказати на розмах цих змін та їхні причини, підвести до розуміння того, що середовище не всесильне й не може викликати будь-які зміни, ці зміни визначаються врешті-решт генотипом організму.
   Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

I. Організаційний етап - 2 хв.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 10 хв.
III. Вивчення нового матеріалу -18 хв.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв.
V. Домашнє завдання - 2 хв.
VI. Підведення підсумків уроку - 3 хв.

ХІД УРОКУ

   І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

   II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
   Запитання до учнів
  
Що ви пам'ятаєте про вплив навколишнього середовища на організми? Наведіть приклади таких впливів.
   Як може впливати навколишнє середовище на рослини?
   Як може впливати навколишнє середовище на тварин?
   Який характер мають зміни живих організмів під впливом факторів середовища?

   III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
   Розповідь учителя

   1. Модифікаційна мінливість. Якісні й кількісні ознаки. Ознакою зазвичай називають спосіб опису організмів із метою їх розрізнення. Усі ознаки можна поділити на дві групи: якісні й кількісні. Якісними називають ознаки, встановлювані описовим шляхом. Ніс із горбочком, брови “хаткою”, хвилясте волосся або зморшкувате насіння — все це якісні ознаки. При вивченні якісних ознак зазвичай не виникає утруднень у їхній класифікації. Успадковування якісних ознак, як правило, добре описується простими менделівськими закономірностями. Інша річ із кількісними ознаками. Кількісними називають ознаки, які визначаються вимірюванням. Несучість курей, молочність корів, зріст, маса організмів — це кількісні ознаки. Успадковування кількісних ознак найчастіше залежить від великої кількості генів, навіть у тому випадку, коли внесок одного або кількох генів великий. Середовище впливає і на якісні, і на кількісні ознаки.
   2. Вплив середовища на якісні ознаки. Якісні ознаки меншою мірою, ніж кількісні, зазнають впливу умов середовища. Блакитний колір очей, наприклад, не залежить від умов, у яких росте організм. Проте є приклади, які показують, що середовище може впливати на якісні ознаки, наприклад, на забарвлення шерсті в горностаєвих кроликів: у певних умовах експерименту за низьких температур замість виголеної виростає чорна шерсть, а за високих — біла.
   3. Вплив умов середовища на кількісні ознаки. Розвиток кількісних ознак дуже істотно залежить від впливу умов середовища. Маса тіла залежить від умов харчування, густота вовни — від температури. Але зміни кількісних ознак не можуть бути будь-якими. Ці зміни обмежені.
   4. Норма реакції. Межі, в яких можлива зміна ознак, називають нормою реакції. Інакше кажучи, організм успадковує не ознаку як таку, а здатність формувати певний фенотип у конкретних умовах середовища, тобто норму реакції. Таким чином, фенотип кожної особини є результатом взаємодії її генотипу з умовами навколишнього середовища.
   5. Модифікаційна мінливість. Спектр модифікаційної мінливості визначається нормою реакції. Одна з важливих характеристик модифікаційної мінливості — спрямованість модифікацій. Модифікації, як правило, мають адаптивний характер, хоч у деяких випадках вони не мають пристосувального значення.
   6. Повідомлення про те, що таке варіаційний ряд і варіаційна крива.

   IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
   Бесіда

   Чим відрізняються якісні й кількісні ознаки?
   Наведіть приклади впливу навколишнього середовища на якісні й кількісні ознаки.
   Чи успадковуються модифікації?
   Чи можуть зникати модифікації протягом життя однієї особини, якщо припиняється дія фактора, що викликав їх?
   Наведіть приклади модифікацій, які не мають пристосувального характеру.

   Самостійна робота учнів
   Дати відповіді на запитання

   Чим визначається спектр модифікаційної мінливості?
   Наведіть приклади якісних і кількісних ознак.
   Як називається графічне зображення мінливості певної ознаки, яке ілюструє як розмах мінливості, так і частоту, з якою зустрічаються окремі варіанти?
   Про що свідчить довжина варіаційного ряду?
   У яких ознак виявляється найвужча норма реакції?

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   1) Вивчити матеріал § 15 підручника [1].
   2) Дати відповіді на запитання підручника [1], с. 75, № 1 — 7.

   VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >
 
Авторські реферати, курсові та дипломні роботи. Онлайн бібліотека підручників.
Studentam.net.ua © 2016