Studentam.net.ua
Реферати, курсові та дипломні роботи
Головна arrow Розробки уроків arrow Розробки уроків з біології arrow Тема: Відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, установлених Ґ. Менделем. (11 клас)
07.12.2016
Платні роботи
Реферати
Курсові
Дипломні, магістерські ...
Онлайн бібліотека підручників
Біологічні науки
Валеологія
Екологія
Економічні науки
Етика та естетика
Землезнавство
Історія
Літературознавство
Педагогіка
Правознавство
Психологія
Соціальна робота
Корисні матеріали
Біографії
Розробки уроків
Статті
Друзі

Електронна бібліотека




Тема: Відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, установлених Ґ. Менделем. (11 клас)

Розробка уроку з біології. 11 клас.

О.В.Тагліна

   Тема. Відхилення при розщепленні від типових кількісних співвідношень, установлених Ґ. Менделем.
  
Мета: дати поняття про проміжне успадковування і про інші відхилення від законів Менделя, показати їхні причини.
  
Обладнання та матеріали: таблиця зі схемою проміжного характеру успадковування, аналізуючого схрещування; схема, яка показує вплив летальних генів.
   Базові поняття й терміни: проміжний характер успадковування, летальні гени, аналізуюче схрещування, відхилення від законів Менделя.
  
Концепція уроку: показати, що закони Менделя можуть порушуватися у зв'язку з різними обставинами; обговорити ці обставини: ситуація, коли жоден з алелів не домінує, ситуація, за якої який-небудь із генотипічних класів є летальним, ситуація, коли взаємодіють неалельні гени.
  
Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

I. Організаційний етап - 2 хв.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності - 6 хв.
III. Вивчення нового матеріалу - 22 хв.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів - 10 хв.
V. Домашнє завдання - 2 хв.
VI. Підведення підсумків уроку - 3 хв.

ХІД УРОКУ

   I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

   II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
   Завдання учням

   Запропонуйте учням розв'язати звичайну задачу на моногіб' ридне схрещування.

Задача

   При схрещуванні чорних за забарвленням шерсті лабораторних мишей завжди з'являються такі самі нащадки. При схрещуванні жовтих мишей завжди відбувається розщеплення: дві третини нащадків стають жовтими, а одна третина — чорними. Як успадковується забарвлення мишей?
   Розв'язуючи задачу, учні виявлять, що немає очікуваного розщеплення — 3:1. Почнеться обговорення питання: чому це могло статися. А відбувається це тому, що є ситуації, коли домінантні (або рецесивні) гомозиготи є деталями, тобто організми з такими генотипами гинуть на ранніх етапах ембріогенезу. Це призводить до порушення менделівського розщеплення. У даному разі гинуть домінантні гомозиготи. Тому всі особини жовтого кольору за генотипом гетерозиготи. Теоретично мають бути й домінантні гомозиготи, але їх немає практично.
   Після обговорення висунутих гіпотез можна перейти до викладу нового матеріалу.

   ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
   Розповідь учителя

   1. Летальні гени й варіанти, коли рецесивні або домінантні гомозиготи є летальними комбінаціями.
   2. Явище неповного домінування. Приклади явищ неповного домінування.
   3. Аналізуюче схрещування як метод, за допомогою якого можна визначати генотипи особин.

   Бесіда
  
Обговорення причин, через які відбуваються відхилення від законів
Менделя.

   IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
  
Бесіда
  
У якому разі при моногібридному схрещуванні розщеплення за генотипом і розщеплення за фенотипом будуть збігатися?
   Як визначити генотип організму, в якому виявилася домінантна ознака (тобто визначити, це гомозигота чи гетерозигота)?
   Чи можна брати як “аналізатор” при аналізуючому схрещуванні домінантну гомозиготу?
   Чому летальні алелі все-таки зберігаються в ряду поколінь, а не зникають?
 
 
  Самостійна робота учнів
   Задачі
   Запропоновані задачі є простими типовими задачами на проміжне успадковування. Ми постаралися включити матеріал, пов'язаний як із рослинами, так і з тваринами.

Задача № 1

   В антиринуму (ротиків) рослини із широким листям при схрещуванні між собою завжди дають нащадків із широким листям, а рослини з вузьким листям — нащадків тільки з вузьким листям. При схрещуванні вузьколистої особини із широколистою виникають рослини з листям проміжної ширини. Якими будуть нащадки від схрещування двох особин із листям проміжної ширини?

Задача №2

   При схрещуванні червоноплідної суниці між собою завжди утворюються червоні ягоди, а при схрещуванні білої — білі ягоди. У результаті схрещування обох сортів між собою утворюються рожеві ягоди. Який нащадок утвориться при запиленні червоноплідної суниці пилком суниці з рожевими ягодами?

Задача № З

   Кохінурові норки (світле забарвлення з чорним хрестом на спині) виходять у результаті схрещування білих норок із темними. Схрещування між собою білих норок дає білих нащадків, а схрещування між собою темних норок — темних. Які нащадки вийдуть від схрещування кохінурових норок із білими?

Задача № 4

   Колір волосяного покриву морських свинок залежить від вмісту темного пігменту меланіну. Білі свинки (альбіноси) при схре уванні між собою дають білих нащадків. Темні свинки при схрещуванні між собою дають темних нащадків. Гібриди альбіносів і темних свинок мають проміжне (напівтемне) забарвлення. Які нащадки будуть від схрещування напівтемної свинки з білою?

   V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   1) Вивчити матеріал § 19 підручника [1].
   2) Дати відповіді на запитання підручника [1], с. 57, № 1 — 5.

   VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >
 
Авторські реферати, курсові та дипломні роботи. Онлайн бібліотека підручників.
Studentam.net.ua © 2016