top_left_1

Studentam.net.ua

Курсові та дипломні роботи
top_right_1
top_left_2
top_right_2
top_left_3
top_right_3
Фізичні фактори умов життєдіяльності

Фізичні фактори умов життєдіяльності

   Параметри помешкання обов'язково підлягають нормуванню за фізичними, хімічними, біологічними і соціально-психологічним факторами.
   Фізичні фактори, які визначають перш за все мікроклімат на ОП, ПУ - температура, вологість, швидкість повітря, шум, вібрація, механічні коливання і прискорення, електромагнітні випромінювання, зміни барометричного тиску, загойдування). Зупинимося більш детально на деяких з них. Дію температури, вологості, швидкості повітря на функції організму і безпечну діяльність спеціалістів ми розглянемо детально в наступному розділі.
   Шум. Проблема захисту спеціаліста від постійного високо інтенсивного шуму набула особливої актуальності. Тривалий вплив на людину є небезпечним для її здоров'я, знижується її надійність і працездатність. Симптоми несприятливої дії шуму різноманітні, але в першу чергу відмічається головний біль, запаморочення, роздратованість, шум і дзвін у вухах. В подальшому відмічається послаблення уваги, порушення точності руху, зниження швидкості реакції. Найбільше при тривалій дії сильного шуму страждає слуховий аналізатор: від функціональних змін до професійної глухоти.
   Джерела шуму на об'єктах це, перш за все, - турбіни, дизелі, генератори електроструму, різноманітні допоміжні механізми обладнання. Як правило всі металеві конструкції міцно з'єднані, слабо поглинають звук, відбивають його, а в деяких випадках (в закритих приміщеннях) підсилюють ефект резонансу. Особливо велика дія шуму на людину в приміщеннях головних механізмів. Але в машинних відділах і відкритих робочих місцях, навіть в деяких звукоізольованих постах, рульових рубках і житлових приміщеннях шум значно перевищує припустимі санітарні норми і становить 70-105 дб і більше (Сапов І.А., Смородін Н.Ф., 1970).
   За даними вчених норвезького ВМФ, моряки катерів і ПЧ, де рівень шуму досягав 100-110 дб, відмічають зниження слуху, особливо спеціалісти машинних і дизельних команд.
   Вібрація. Джерела шуму і вібрації однакові - робочі механізми. Частотний діапазон коливань дуже широкий (від 0,8 до 2000 Гц). За даними Волжової А.І. і Захарова В.К. (1968), у більшості суден особливості коливання корпуса в межах 0,6-3,3 Гц, а палуб в районі корми і машинних відділів - 5-8,3 Гц. Найнебезпечніші для людини частотні характеристики близькі до частоти коливань тіла людини і його органів (голова і органи травлення від 6 до 9 Гц). Отже, до таких частот вібрації людина найбільш чутлива. Ступінь відчуття вібрації взагалі визначається коливальною швидкістю і прискоренням. При відносно малих амплітудах і великих частотах (більше 15 Гц) головну роль відіграє коливальна швидкість, а при великих амплітудах і малих частотах - прискорення.
   Експериментальні дослідження (Є.В.Левін, 1966) показали мінімально діючі на людину величини амплітуд вертикальної вібрації в діапазоні 0,14-0,054 мм при частоті 10-15 Гц тривалістю дії до 15 діб. Відмічались окремі скарги обстежуваних при стабільному функціонуванні організму і його працездатності.
   Електромагнітні коливання. Джерелами ЕМК високих і надвисоких частот (НВЧ) є радіолокаційні установки, радіопередавачі і другорядне випромінювання від металевої поверхні. У осіб, довго працюючих з джерелами ЕМК, виникають різноманітні порушення у функціях ЦНС, органів кровообігу (Н.Б.Горбоносова, 1969). Інші автори стверджують, що навіть короткочасна, але міцна ЕМК і НВЧ дія являє серйозну небезпеку для здоров'я людини (в тому числі розлад в статевій сфері, облисіння, зміни ВНД).
   В деяких закордонних публікаціях згадується про цілеспрямовану дію на ЦНС людини ультразвукового, електромагнітного випромінювання з метою дії на процеси уваги, мислення, запам'ятовування (часткова, повна амнезія (забування) суттєвості, місця і часу подій і т.д.)
   Особливе значення набуває випромінювання з небезпечних зон і точок - джерел ЕМК і НВЧ для попередження дії на спеціалістів і їх безпеку. (Сапов І.А., Солодков А.С., 1980).
   Іонізуючі випромінювання (IB). Основним джерелом IB є ядерна енергетична установка (ЯЕУ) на кораблі і ракетна зброя. Радіаційний захист забезпечується самою конструкцією ЯЕУ, спеціальними правилами і нормами. Безаварійна експлуатація ЯЕУ і система радіаційної безпеки запобігає, як правило, дії на обслуговуючий персонал радіоактивних газів, аерозолів і забрудненню поверхонь радіоактивними елементами.
   Всі фактори радіаційної небезпеки набувають екстремальних значень при аваріях і помилках. Але безпосередньо обслуговуючи ЯЕУ, навіть в буденних повсякденних умовах спеціалісти підлягають дії малих доз IB. Як правило, ці дози незначні і за даними наших і закордонних авторів не перевищують 0,2-5,0 бер. на рік.
   Слід реально уявити собі, що навіть невеликі дози IB в комбінації з іншими шкідливими факторами можуть викликати суттєві зміни функцій організму, стану здоров'я, рівень працездатності і безпечної діяльності спеціалістів. Тому в комплексі профілактичних заходів безпеки ведуче місце займає спеціальний медичний контроль за людьми, пов'язаними роботою з IB і обслуговуванням ЯЕУ
   Зміни барометричного тиску. Дія підвищеного тиску на організм є причиною функціональних змін, які можуть призвести до пригнічення життєдіяльності організму. Короткі свідчення стверджують, що головним в дії на людину є не підвищений тиск газового і водного середовища, а перепад тиску повітря в житлових приміщеннях. Такі явища характерні для літаків і підводних човнів (особливо дизельних) і можливі в екстремальних ситуаціях на літаках, надводних кораблях, танках при доланні водних перешкод.
   Виявлення механічної дії тиску на організм визначається не абсолютною величиною, а швидкістю його зміни, або величиною різниці тиску. Багатьом малодосвідченим корабельним спеціалістам відома механічна дія перепаду тиску при порушенні інструкції переходу з відсіку у відсік. Наприклад: молодий лейтенант Я. грубо порушив правила виходу з дизельного відсіку при плаванні човна з устроєм роботи двигуна під водою (РДП), відчиняючи люк суміжного відсіку, був викинутий як з катапульти. "Пролетів" до суміжної перебірки, випадково його політ був зупинений двома членами екіпажу міцної статури. На все життя лейтенант запам'ятав, що під час вентиляції відсіків без команди, яка дозволяє переходи з відсіку у відсік - вихід заборонено.
   Звичайно люди з достатніми функціональними резервами (як правило, молоді люди) не звертають уваги на перепади атмосферного тиску (до 10-15 мм рт. ст.) при погіршенні або покращанні погоди. Але з віком такі зміни тиску стають для багатьох осіб природним барометром і супроводжуються погіршенням самопочуття, головним болем, підвищеною роздратованістю, безсонням або сонливістю, зниженням працездатності й підвищенням стомлення. Такий симптомокомплекс іноді називають метеоневрозом.
   Найчастіше з механічною дією зміни тиску ми зустрічаємось при необхідності вирівнювання тиску в повітряномістких пазухах черепа, придаткових пазухах носа і порожнині середнього вуха.
   В практиці льотчиків та моряків для виявлення здатності людини вирівнювати тиск в барабанній порожнині (барофункція вуха (звичайно використовують створення надмірного тиску (до 0,1 МПА) у декомпресійній камері. Оцінка барофункції іде від І до IV ступеня. При барофункції І—II ступеня вирівнювання проходить легко, або достатньо зробити ковтковий рух (рух нижньою щелепою). Барофункція III ступеня фіксується в тому випадку, коли можливе вирівнювання тиску при використанні спеціальних прийомів. IV ступінь - вирівнювання тиску - не досягається, навіть не дивлячись на прийняті заходи. Як правило при первинному дослідженні барофункції осіб з III-IV ступенем зустрічається біля 30%. При поганій прохідності євстахієвих труб або сполучених каналів біля носових порожнин в період підвищення (рідше зниження) тиску може виникнути баротравма біля носових порожнин.

Всі опубліковані на сайті матеріали належать їх авторам. Матеріали розміщено виключно для ознайомлення. Копіювання та використання інформації суворо заборонено.

 
< Попередня   Наступна >

Замовити реферат, курсову або дипломну роботу

bottom_left
bottom_right
Studentam.net.ua © 2008-2024